NRK Meny
Normal

Den maritime klyngen: Lokalt eierskap er på toppen av ønskelisten

Det er svært viktig å beholde lokal ledelse i offshorerederiene på Sunnmøre, sier direktøren ved det globale senteret for maritim ekspertise i Ålesund.

Farstad skip i opplag

DEN MARITIME KLYNGE: Farstad Shipping har hatt flere skip i opplag. Med Kristian Siem som ny eier, vil selskapet kunne fortsette industrien sin i Ålesund. Rederiene er driveren i innovasjonsaktiviteten, sier Per Erik Dalen.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

På mandag kunne man se Njål og Per Sævik reise fra Oslo med store smil om munnen. Havila Shipping har blitt reddet frem til år 2020, og rundt 800 tilsatte har fortsatt jobb. I forrige uke fikk det tradisjonsrike rederiet Farstad ny eier i Kristian Siem i Siem Offshore.

Avtalene som redder offshoreselskap på Sunnmøre blir tatt godt imot.

Per Erik Dalen

Per Erik Dalen, direktør ved det globale senteret for maritim ekspertise i Ålesund.

Foto: Nils-Atle Sundnes / NRK

– Det å få på plass avtaler, som gjør at man kan begynne å jobbe langsiktig, er svært viktig. Derfor gleder vi oss hver gang en avtale er på plass. Man vet hva man har å forholde seg til, sier Per Erik Dalen, direktør ved det globale senteret for maritim ekspertise i Ålesund.

Selv om Siem Offshore nå eier 50,1 prosent av Farstad, skal ledelsen fortsatt være i Ålesund, og det er svært viktig for den maritime klyngen på Sunnmøre, mener Dalen.

– Rederiene er driveren i innovasjonsaktiviteten.

– Lokalt eierskap har vært en suksess

Rem Offshore i Herøy ble tidligere i høst overtatt av Solstad. Naboen Olympic Shipping har fått utsettelse med å finne nye varige løsninger for videre drift. Avtaler som sikrer lokalt eierskap er på toppen av ønskelisten til den maritime klyngen.

– Historisk har det vist seg at denne effekten av å ha lokalt eierskap, med ledelse som har vært her og arbeider tett opp mot de andre delene av den maritime klyngen, har vært en suksess. Man ønsker selvfølgelig å beholde det suksesskriteriet, sier Dalen.