NRK Meny
Normal

Dette bypakke-forslaget vedtok bystyret

Torsdag kveld vedtok Ålesund bystyre med 34 av 49 stemmer å gå inn for felleforslaget til KrF, Høyre, Ap, Sv, Steffen Falkevik (V) og Svein Vinje (Tvp).

Ålesund bystyre tore johan Øvstebø

KrF og gruppeleder Tore Johan Øvstebø (t.v.) stemte for det vedtatte bypakkeforslaget, sammen med Ap, Høyre, Sv, Steffen Falkevik og Svein Vinje.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

NRK oppdaterer saken

Det betyr at Ålesund kommune vil iverksette bompengefinansiering for å kreve inn 60 prosent av de fire-fem milliarder kronene kommunen trenger for å ruste opp infrastrukturen i kommunen.

Nå skal vedtaket sendes til Vegdirektoratet, fylkestinget og samferdselsdepartementet, før Stortinget skal avgjøre saken i siste instans.

Ålesund bystyre bypakke geir stenseth

Ordfører Bjørn Tømmerdal (t.v.) og varaordfører Geir Stenseth til stede ved torsdagens bystyremøte i Ålesund.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Dersom alt går etter planen, kan innkrevingen av bompengene begynne 1. januar 2016.

Perioden for bompengeinnkreving skal foregå mellom 2016 og 2032, og
stasjonene kan etter sigende bli plassert på følgende punkter i Ålesund:

  • Hellebroa i Ålesund sentrum
  • Nørvasundet
  • I Ellingsøytunnelen
  • Blindheimstunnelen
  • Blindheimsbreivika
  • Borgundvegen
  • Lerstadtunnelen
  • Lerstadvegen
  • Fv 656 ved kommunegrensen til Skodje
  • Taftesundbroen
  • Brusdalsvegen
  • Gamle Brusdalsvegen

Kommunen opplyser at taksten for bompassering er fastsatt til kr 20/60 hele døgnet, for henholdsvis bil og stor bil (større enn 6 meter).

Samtidig skal det jobbes for at det blir fri passering på kveldstid med en tretimersregel, pluss at antall passeringer skal få et månedstak som er så lavt som mulig.

Bedre infrastruktur

Bypakken vil kunne sørge for en solid opprustning av infrastrukturen i Ålesund. Her er en liste over noen av prosjektene politikerne i Ålesund ønsker å gjennomføre:

  • Ny Brosundbro med gater og gangveg under.
  • Ny kollektivterminal og gateterminal i Keiser Wilhelmsgate.
  • Bygging av Brosundtunnel.
  • På strekningen Moa-Bysentrum kan det komme fire felt.
  • Gang-, sykkel- og miljøtiltak på strekningene Moa-Lerstad og Lerstad-Ålesund.

(Saken fortsetter under bildet)

Innfartsveg Ålesund

Slik kan firefeltsveien fra Moa til bysentrum se ut ved en eventuell ferdigstilling.

Frustrerte øyværinger

Sindre Nakken fra Arbeiderpartiet var naturlig nok fornøyd med at fellesforslaget fikk gjennomslag.

– Det viktigste var å få på plass bypakken, og en så rettferdig ordning som mulig, sier Nakken til NRK.

Sindre Nakken

Sindre Nakken fra Arbeiderpartiet sier han forstår øyværingene sin frustrasjon, men sier dette er et spleiselag som alle må være med på.

Foto: Trond Vestre / NRK

Ordfører Knut Støbakk i Giske kommune var på sin side ikke like fornøyd med vedtaket. De siste ukene har befolkningen på Ellingsøy vist sin misnøye, blant annet med en storstilt demonstrasjon forrige tirsdag.

– Dette var et veldig dårlig forsøk på frieri fra Ålesund kommune. Vi vil gå i skyttergraven, for dette er ikke imøtekommende i kommestruktursammenheng, sier Støbakk.

Nakken sier han forstår øyværingene sin frustrasjon, men ber de se realiteten i øynene.

– Ingen liker bompenger, men det er mange bydeler som er isolert. Ellingsøy er en av disse, og man må være med på spleiselaget dersom dette (bypakken journ. anm.) skal bli noe av, sier Nakken.