– Stien skal bli så bra at vi kan ha NM her. Men samtidig er det en bane alle kan bruke, både barn på seks og bestemor på seksti, sier Anders Eidså.
Han er leder i Bratt Sykkelklubb i Volda på Sunnmøre.
Sammen med fem andre står han øverst i den første delen av det nye anlegget. Alle har sykkel og skal teste den delen av løypa de er ferdig med, så er det dugnad.
– Det fine med et anlegg som dette er at man kan trene på teknikken, ta litt ekstra sjanser. Du trenger ikke hele tiden passe på underlaget og om det kommer en stein, sier Anita Lah.
Hun har lagt sykkelen i stikanten og står med en vannslange og sprøyter den nylagte grusen. Etterpå skal de helle over et celluloseprodukt som binder grusen og gjør den hard.
– Jeg begynte å sykle for et år siden, en fin sport når jeg ikke kan stå på ski, sier Lah.
Nå er det dugnad hver dag. Det har det vært de siste tre ukene. Planen er at 500 meter av løypa skal stå ferdig til høsten. Hele løypa skal bli 1,75 kilometer og skal koste 2 millioner kroner.
– En slalåmbakke for sommeren
– Tilrettelagte sykkelstier er relativt nytt i Norge. Trysil har stått i spissen for utviklingen og de startet i 2014, sier Kristoffer H. Kippernes, redaktør for bladet Terrengsykkel.
Nå er mange andre vintersportsdestinasjoner, som Hemsedal og Hallingdal på vei etter, forteller Kippernes. Han sier mange ser på dette som en stor inntjeningsmulighet.
– Det er som en slalåmbakke for sommeren og attraktivt for vinterdestinasjoner. Hoteller, spisesteder, utstyrsutleie også videre, stisykling er et produkt fro å holde aktiviteten oppe om sommeren, sier han.
I tillegg til vintersportsdestinasjonene bygges det også stier mange andre plasser, som i Trondheim der kommunen nylig bevilget 4,7 millioner til terrengsykkelpark.
Kippernes sier det har skjedd en endring av terrengsykkelsporten de siste ti årene. Før var det de store sykkelrittene som var veldig populært, men antallet deltagere har sunket og stadig flere vil sykle andre typer stier og ha det som en tur.
– Med disse nye tilrettelagte stiene blir det en fin aktivitet for hele familien og vi tror disse anleggene har mye å si for rekrutteringen til sporten. Der kan du kjøre uten masse erfaring og du trenger ikke en dyr sykkel, sier Kippernes.
– Viktig for bygdesamfunnet
I Volda tror Anders Eidså tror det er mulig å markedsføre bygda med dette anlegget.
– Jeg er allerede blitt kontaktet av folk fra flere steder i landet som lurer på når anlegget er ferdig og når de kan komme å sykle, sier Eidså.
Ordfører Sølvi Dimmen (Sp) tror terrengsykkelstien kan bli viktig for bygdesamfunnet. Kommunen har også gitt lånegaranti til prosjektet.
– Vi mener dette er et godt initiativ som kan tjene lokalmiljøet og samtidig få folk til å komme til Volda, sier Dimmen.