Hopp til innhold

Bygging av terrengsykkelstier øker i Norge

Over hele landet bygges det terrengsykkelstier for å rekruttere folk til sporten. I Volda begynner en løype til 2 millioner å ta form, og entusiastene bruker hundrevis av dugnadstimer.

Anita Lah er en av sykkelklubbens medlemer og har vært med å bygge stien som kommer til liv i Bratteberg i Volda.

Anita Lah begynte med terrengsykkel for rundt et år siden. Her tester hun deler av stien i Volda.

Foto: Mats Hustad

– Stien skal bli så bra at vi kan ha NM her. Men samtidig er det en bane alle kan bruke, både barn på seks og bestemor på seksti, sier Anders Eidså.

Han er leder i Bratt Sykkelklubb i Volda på Sunnmøre.

Sammen med fem andre står han øverst i den første delen av det nye anlegget. Alle har sykkel og skal teste den delen av løypa de er ferdig med, så er det dugnad.

– Det fine med et anlegg som dette er at man kan trene på teknikken, ta litt ekstra sjanser. Du trenger ikke hele tiden passe på underlaget og om det kommer en stein, sier Anita Lah.

Hun har lagt sykkelen i stikanten og står med en vannslange og sprøyter den nylagte grusen. Etterpå skal de helle over et celluloseprodukt som binder grusen og gjør den hard.

– Jeg begynte å sykle for et år siden, en fin sport når jeg ikke kan stå på ski, sier Lah.

Nå er det dugnad hver dag. Det har det vært de siste tre ukene. Planen er at 500 meter av løypa skal stå ferdig til høsten. Hele løypa skal bli 1,75 kilometer og skal koste 2 millioner kroner.

Bratt Sykkelklubb i Volda jobber på dugnad for å få ferdig første del av den nye sykkelstien.

SÅ langt har sykkelklubben lagt ned over 800 dugnadstimer i anlegget.

Foto: Kaja Skatvedt Robak / NRK

– En slalåmbakke for sommeren

– Tilrettelagte sykkelstier er relativt nytt i Norge. Trysil har stått i spissen for utviklingen og de startet i 2014, sier Kristoffer H. Kippernes, redaktør for bladet Terrengsykkel.

Nå er mange andre vintersportsdestinasjoner, som Hemsedal og Hallingdal på vei etter, forteller Kippernes. Han sier mange ser på dette som en stor inntjeningsmulighet.

Sigurd og Morten i Hafjell Bike Park

HAFJELL BIKE PARK: Den typiske vinterdestinasjonen Hafjell i Øyer i Innland er ett av stedene som kan tilby terrengsykkelsti.

Foto: Esben Haakenstad

– Det er som en slalåmbakke for sommeren og attraktivt for vinterdestinasjoner. Hoteller, spisesteder, utstyrsutleie også videre, stisykling er et produkt fro å holde aktiviteten oppe om sommeren, sier han.

I tillegg til vintersportsdestinasjonene bygges det også stier mange andre plasser, som i Trondheim der kommunen nylig bevilget 4,7 millioner til terrengsykkelpark.

Kippernes sier det har skjedd en endring av terrengsykkelsporten de siste ti årene. Før var det de store sykkelrittene som var veldig populært, men antallet deltagere har sunket og stadig flere vil sykle andre typer stier og ha det som en tur.

– Med disse nye tilrettelagte stiene blir det en fin aktivitet for hele familien og vi tror disse anleggene har mye å si for rekrutteringen til sporten. Der kan du kjøre uten masse erfaring og du trenger ikke en dyr sykkel, sier Kippernes.

Bratt Sykkelklubb bygger terrengsykkelsti i Volda sommeren 2020.

Grusen sprøytes med et restprodukt fra celluloseproduksjon og må er etter gås over med maskin.

Foto: Kaja Skatvedt Robak / NRK

– Viktig for bygdesamfunnet

Anders EIdså, leder i Bratt Sykkelklubb i anlegget under bygging på Bratteberg sommeren 2020. Det er han som har gjprt alt papirarbeidet og jobbet med å skaffe mdilene til å bygge stien.

Anders Eidså er leder i klubben og har ansvaret for at alt det formelle og økonomiske er i orden.

I Volda tror Anders Eidså tror det er mulig å markedsføre bygda med dette anlegget.

– Jeg er allerede blitt kontaktet av folk fra flere steder i landet som lurer på når anlegget er ferdig og når de kan komme å sykle, sier Eidså.

Ordfører Sølvi Dimmen (Sp) tror terrengsykkelstien kan bli viktig for bygdesamfunnet. Kommunen har også gitt lånegaranti til prosjektet.

– Vi mener dette er et godt initiativ som kan tjene lokalmiljøet og samtidig få folk til å komme til Volda, sier Dimmen.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL

Markering for samtykkelov utanfor Stortinget i Oslo.

Krev at ei samtykkelov kjem på plass no