– Risikoen for ras er stor i Trollstigen, og det er ikke problemfritt å gå løs på arbeidet i det bratte terrenget med gravemaskin, sier distriktssjef i Statens vegvesen, Jan Arild Johansen, til NTB.
Veien er fortsatt vinterstengt. På toppen ligger det rundt tre meter snø som skal ryddes. Tirsdag gikk det flere isras i fjellet, og brøytemannskapene tok ikke sjansen på å starte ryddingen. Åpningen av veien blir trolig 27. mai.
Ferieåpen
Veien over Trollstigen ble påbegynt i 1916, og byggetiden var 20 år. Hakke og spade var redskapen som ble brukt. Siden den gangen har traseen for veien vært uforandret. Det er derfor en historisk begivenhet når to svinger nå legges om.
Arbeidet vil pågå hele sommeren, men den kjente turistveien vil likevel være åpen for trafikk fra den åpner 27. mai til vinterstengningen utpå høsten. Før 15. juni og etter 15. august vil det kunne bli noe ventetid, men ellers vil trafikken gå omtrent som normalt.
Seksjonssjef Ivar Hol i Statens vegvesen sier til NTB at moderne byggeredskaper og byggematerialer skal brukes, men den 600 meter lange veien og to bruer skal skjermes med naturstein og framstå så likt som det gamle veianlegget som mulig.
56 millioner
Det er fra før brukt 40 millioner kroner til opprenskning av fjellene over Trollstigen for å hindre steinras. Blant annet er det lagt 6.400 kvadratmeter ubåtnetting i fjellet for å hindre større steiner å rase ned, i tillegg til nesten 8.000 kvadratmeter steinsprangnetting. Nå skal det brukes nye 16 millioner kroner til en 600 meter lang veistubb og to mindre bruer over Tverrelva.
Trollstigen skal etter forutsetningen utvikles til å bli nasjonal turistvei. 600.000 mennesker, de aller fleste turister, passerer over toppen hver sommer. Av de naturbaserte turistattraksjonene i Norge er bare Vøringsfossen bedre besøkt.
Bompenger er det ikke snakk om på denne veien.
– Det er et rassikringsprosjekt, og det har ikke vært tradisjon for å finansiere rassikringer med bompenger, sier distriktssjef Jan Arild Johansen.
Dermed blir det fortsatt gratis å kjøre Trollstigen. Leder Svein Kroken i Åndalsnes og Romsdal reiselivslag ser store muligheter til å utvikle Trollstigen til en enda større turistmagnet enn den allerede er.
Kampesteiner har falt ned på den nedre delen av Trollstigen. Denne delen av veien skal ikke forandres og er ikke stengt for trafikk. (Foto: Kjell Herskedal/Scanpix)