NRK Meny
Normal

Bussjåfører lei av farlige busstopp

Noen er så farlige at de allerede har blitt stengt. Nå blir 6000 busstopp kartlagt.

Bussjåfør Jim Kvernberg

SJÅFØR: Jim Kvernberg opplevde marerittet da en skolegutt ble påkjørt av en bil etter at han gikk av bussen. Kvernberg krever tryggere busstopp.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Denne uka skjedde nok en ulykke med av og påstigning. En åtte år gammel gutt ble påkjørt av en bil i Nesset da han kryssa vegen etter å ha gått av bussen på et sted det ikke er skikkelig busstopp.

Det gikk etter forholda bra med gutten. Han ble fløyet til St. Olavs Hospital i Trondheim med moderate skader.

Ensidig busstopp

Sjåførene liker ikke disse busstoppene som bare finnes på ene siden av veien. Dette er busstoppet ved Storbakken på Frei, som verneombud Vidar Sundsbø sier blir det neste som blir stengt hvis ikke vegvesenet kommer med tiltak innen høstferien.

Foto: Statens vegvesen

– Han sprang rett bak bussen og rett på en bil, forteller bussjåføren, Jim Kvernberg, som fikk oppleve marerittet etter at han slapp av skolegutten ved fylkesveien på et sted der det ikke var busslomme.

Kvernberg forteller at det er spesielt på landsbygda det er vanlig å stoppe langs veien.

– Det er dårlig med busstopp mange steder. Vi prøver å fortelle ungene at de må være forsiktige, men av og til kan det skje ulykker, sier han.

Fylkeskommunen kartlegger nå de 6000 busstoppa i Møre og Romsdal med tanke på å bedre sikkerheten. Bakgrunnen er krava fra bussjåførene i Nettbuss som krever tryggere busstopp.

Farligere enn før

Arild Fuglset

Samferdselssjef i fylkeskommunen, Arild Fuglset, forstår hvorfor sjåførene er lei.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Samferdselssjef i fylkeskommunen, Arild Fuglset, innrømmer at mange busstopp er blitt farligere siste åra.

– Jeg har forståelse for sjåførene som er kritiske til en del av de busstoppa de må betjene i dag. Det har blitt mer trafikkfarlig fordi trafikken har økt, men samtidig må vi tenke at vi har 6000 busstopp i fylket.

I forhold til totalen er det altså få som er farlige.

Verneombud Vidar Sundsbø har stengt fire trafikkfarlige busstopp mellom Kristiansund og Molde og sjåførene stopper ikke der inntil videre. Han truer med å stenge flere.

Bussjåfør og verneombud Vidar Sundsbø

Verneombud og sjåfør Vidar Sundsbø har stengt flere farlige busstopp.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– Det er mange steder i fylket vårt med strekninger som har utrygge busstopp. Det kan være uoversiktlig, spesielt der du må krysse veien. Og flere steder der bussen bryter seg ut i veien igjen har ikke sjåføren oversikt over trafikken som kommer bak alltid, sier Sundsbø.

Han vil ha stoppested på riktig side av veien – over alt. Eller innkjøringer slik at bussen står i 90 grader når den skal ut på veien igjen.

Deler bekymringene til sjåførene

Lisbeth Smørholm, seksjonssjef i Statens vegvesen, har ansvaret for de 6000 busstoppa i fylket. Hun deler bekymringene til bussjåførene.

Lisbeth Smørholm i Statens Vegvesen

Lisbeth Smørholm, seksjonssjef i Statens vegvesen, har ansvaret for de 6000 busstoppa i fylket.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– Det gjør jeg absolutt. Vi jobber hele tiden for at trafikk og ferdsel i trafikken skal være tryggest mulig.

Smørholm tar buss daglig, og ser problemene som bekymrer bussjåførene.

– Beklageligvis finnes det mange steder der det er for dårlig. Vi har ikke nok penger til å innfri alle krav og ønsker hele tiden, men så fort vi klarer det skal vi løse det, sier hun.

Statens vegvesen og samferdselsavdelinga i fylket er i gang med å vurdere konkrete løsninger for de stengte busstoppa.