- Etter den første dagen av den offentlige høringen om Bourbon Dolphin-forliset har det festet seg et inntrykk av at Olympic Hercules avslo å hjelpe Bourbon Dolphin i en vanskelig situasjon. Dette stemmer ikke, sier direktør Stig Remøy i Olympic Shipping.
- Vårt fartøy mottok ingen henvendelser fra Bourbon Dolphin med forespørsel om assistanse før ulykken, presiserer Remøy.
Olympic Hercules deltok i en operasjon på den andre siden av riggen. De var ferdig med sine oppgaver ca. 40 minutter før Bourbon Dolphin forliste.
-Hadde vi fått en forespørsel om å bistå, ville vi selvsagt gjort dette umiddelbart, sier Remøy.
Under høringen i dag kom det frem at rederiet ikke var klar over at oppdraget til Bourbon Dolphin ble endret fra å være et hjelpefartøy til å være hovedfartøy, før etter det tragiske forliset nordvest for Shetland som kostet åtte mennesker livet.
Riggledelsen sa nei til hjelp
I følge Trond Myklebust i Bourbon Offshore ble det rettet en henvendelse til lederen på riggen Transocean Rather om å be Olympic Hercules hjelpe fordi fartøyet Higland Valour ikke klarte å fange kjettingen.
Forespørselen om hjelp nådde aldri frem til Olympic Hercules.
- Da Bourbon Dolphin forliste, lå vi 3,5 nautiske mil unna. Vi fikk umiddelbart beskjed fra riggen om å gå til havaristedet, og vi var på plass ved havaristen etter 15 minutter. Her deltok vi i søket etter overlevende, sier Remøy.
Senere fikk Olympic Hercules i oppgave å holde Bourboun Dolphin flytende i påvente av slep inn til land.
Tirsdag skal kapteinen på Olympic Hercules forklare seg.