Konseptbåten som skulle være viktig for å trekke nye kunder til skipsbyggerfirmaet Vard har fått stor oppmerksomhet på Nor shipping messen på Lillestrøm denne uken. Nå tror de at båten blir en realitet.
– Når vi startet prosjektet var tanken at dette var en båt som ikke skulle bygges. Det skulle være en representasjon av våre tanker om hvordan vi ser for oss fremtidens skip, sier Erik Haakonsholm som er daglig leder i Vards designavdeling i Ålesund.
– Men når vi ser de tilbakemeldingene vi har fått på NorShipping messen i år, tror jeg det kommer til å bli bygd noe som ligner den konseptbåten vi presenterer her, fortsetter han.
- Les også:
Det er nå vi må satse
Samtidig som Vard satser stort på å vise seg frem på Nor-Shippingmessen er 180 personer i bedriften permitterte. Den maritime klyngen i Møre og Romsdal merker at det er tøffe tider.
– Nå er det viktigere enn noen gang å vise seg frem for å få nye kunder slik at vi kan få de permitterte tilbake i arbeid, sier informasjonssjef i Vard, Hege Akselvoll.
Hun tror konseptbåten blir viktig for Vard, og en styrke for markedsarbeidet fremover.
Båten skal symbolisere fremgang
Kjell Morten Urke, designsjef i Vard Design forteller at båten skal symbolisere fremgang, og mener at samarbeidet med Selvaag har vært utrolig fruktbart.
– Når vi startet prosjektet manglet Selvåg en forståelse for hva det ville si å bygge en slik båt, men etter å ha sett seg grundig inn i det maritime fagområdet har de kommet med spennende ideer både fra bilbransjen og Silicon Valley, sier han.
Om dette prosjektet er viktig for Vard, har det også vært like viktig for den tidligere bildesigneren Per Ivar Selvaag, som med dette har prøvd seg på noe helt nytt.
Selvaag virker å være fornøyd med det digre skipet han har designet for selskapet, men er forsiktig med å kalle det en suksess.
– Om det er en suksess eller ei vet vi ikke før en reder har bestemt seg for å bestille båten, forteller Selvaag.
- Les også:
– Enkelt å skape vakre ting
Interessen for båten har hittil vært enorm – og det mye på grunn av designet.
– Det er ikke vanskelig å lage ting som ser fine ut. Det som er vanskelig er å skape verdi og å finne design som løser problemer. Om det ser fint eller stygt ut er ofte uinteressant for nordmenn, sier designeren.
Erfaringsmessig syns han at nordmenn er mer opptatt av at ting fungerer godt – ikke at det er vakkert.
– Hva var viktig for deg da du designet båten?
– Båten må kunne identifiseres som en Vard-båt, og symbolisere fremgang og forsprang. Og ikke minst at den gir et kraftfullt uttrykk på sjøen.
Selvaag har lang erfaring innenfor design. Han er tidligere sjefdesigner for Peugeot i Frankrike, har fem år for BMW i Tyskland og nå leder for det norsk-amerikanske selskapet Montaag med hovedbase i Silicon Valley i California.
Fra stol til skip
Oppdraget for Vard startet med en stol han designet for et selskap i Kristiansand. Vard så stolen, og deretter tok de kontakt med Selvaag.
– Som designbyrå er du nødt til å være i stand til å designe nesten hva du vil, eller det kundene dine vil. Nøkkelen til det er at du har en grundig forståelse av prosjektet før du tar pennen fatt. Det er verdien av å ha et research-team, sier han.