Hopp til innhold

Bekymret for standarden på E136

Lastebileierforbundet i Møre og Romsdal er bekymret for standarden på E136 gjennom Romsdalen, og er svært usikre på når veien vil bli utbedret.

E136

E136 har økende trafikk, men veistrekningen er utsatt til andre del i Nasjonal Transportplan.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

Distriktssjef Dagrun Krakeli Lastebileierforbundet Møre og Romsdal

Distriktssjef Dagrun Krakeli i Lastebileierforbundet Møre og Romsdal.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

– Lastebileierforbundet sin bekymring er at den veistrekningen der det er stor og økende trafikk blir utsatt til andre del i Nasjonal Transportplan, sier daglig leder i Lastebileierforbundet i Møre og Romsdal Dagrun Krakeli.


Hun er redd satsingen på et fergefritt E39 gjør at politikerne glemmer E136 gjennom Romsdalen.

Nasjonal transportplan viser regjeringens transportpolitikk. I siste seksårsperiode i NTP prioriteres ombygging av E136 på strekningen Flatmark – Monge–Marstein.

– Romsdalen lå på topp, men så kom Tresfjordbrua og plutselig ble Romsdalen skjøvet langt ned i forhold til andre prosjekt, sier Krakeli.

E136

E136 mellom Romsdalen byr på vakker natur, men veiene må utbedres mener mange.

Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX

LES OGSÅ:
Raumaordføraren meiner oppgraderinga av E136 gjennom Romsdalen kjem for seint
Slik vil Regjeringen utvikle transporttilbudene i Møre og Romsdal

Porten inn og ut av fylket

E136 er porten inn og ut av Møre og Romsdal. Med økende tungtrafikk og stadig flere utenlandske vogntog, haster det ifølge Krakeli å få veien i skikkelig stand.

Hun sier utbedringen av veien gjennom Romsdalen ikke kan vente så lenge som til oppunder år 2020.

– Det er inngangsporten og den veien vi bruker ut av fylket. Varene vi trenger for å produsere og for å leve av i fylket vårt kommer den veien, og i dag er den eksportveien en ganske stor flaskehals og det er betenkelig, sier Krakeli.