– Lastebileierforbundet sin bekymring er at den veistrekningen der det er stor og økende trafikk blir utsatt til andre del i Nasjonal Transportplan, sier daglig leder i Lastebileierforbundet i Møre og Romsdal Dagrun Krakeli.
Hun er redd satsingen på et fergefritt E39 gjør at politikerne glemmer E136 gjennom Romsdalen.
Nasjonal transportplan viser regjeringens transportpolitikk. I siste seksårsperiode i NTP prioriteres ombygging av E136 på strekningen Flatmark – Monge–Marstein.
– Romsdalen lå på topp, men så kom Tresfjordbrua og plutselig ble Romsdalen skjøvet langt ned i forhold til andre prosjekt, sier Krakeli.
LES OGSÅ:
Porten inn og ut av fylket
E136 er porten inn og ut av Møre og Romsdal. Med økende tungtrafikk og stadig flere utenlandske vogntog, haster det ifølge Krakeli å få veien i skikkelig stand.
Hun sier utbedringen av veien gjennom Romsdalen ikke kan vente så lenge som til oppunder år 2020.
– Det er inngangsporten og den veien vi bruker ut av fylket. Varene vi trenger for å produsere og for å leve av i fylket vårt kommer den veien, og i dag er den eksportveien en ganske stor flaskehals og det er betenkelig, sier Krakeli.