Arbeidsbåten «Raana», som gikk på grunn i natt utenfor Averøy, stod fortsatt på grunn da redningsskøyta og slepebåtservice fra Kristiansund dro ut igjen torsdag ettermiddag for å forsøke å redde arbeidsbåten.
– Det var økende med vind og vi måtte ta et valg. Vi valgte å slepe båten av grunn, forteller skipper på redningsskøyta «Erik Bye», Sigmund Kaplanski.
I begynnelsen av redningsaksjonen gikk alt etter planen.
– Det var litt vanskelig å slepe den. Det var mye vær og vind og båten begynte å ligge dypt i sjøen, så vi kjørte ombord bensindrevet lenser og hadde rimelig kontroll, sier han.
Redningsmannskapet hadde flere elektriske pumper, i tillegg til redningsskøytas bensinpumper, ombord i båten.
– Men da vi begynte å slepe den mot Kristiansund havn var det noe som skjedde. Vi vet ikke hva, men plutselig så takket den for seg, og så sank den, sier skipperen.
(Saken fortsetter under videoen.)
Folk ombord da den begynte å synke
Dramatisk redningsaksjon
Litt over klokken ett i natt fikk kapteinen og mannskapet hans melding om at arbeidsbåten hadde gått på grunn utenfor Averøya.
Tung sjø og mye vind gjorde redningsjobben komplisert, og til å begynne med var Kaplanski i tvil om de ville klare å evakuere de fire som var om bord i «Raana».
– Sjøen skummet godt over skjæret da vi kom frem i natt, og det var en forholdsvis vanskelig oppgave å få mannskapet i sikkerhet, sier Kaplanski.
Han forteller at de en stund var redd for at personene om bord i «Raana» ville bli nødt til å hoppe i sjøen, men til slutt kom redningsmannskapet seg opp til akterenden på den tidligere fergen med en lettbåt. Der greide de fire å hoppe rett ned i båten.
Hull i båten
Etter å ha fraktet mannskapet til Kristiansund, dro Kaplanski og hans folk ut igjen for å vakte på båten. De var redd den skulle gli av skjæret etter hvert som det ble fjære sjø.
– Da vi kom ut til «Raana» hadde været roet seg betraktelig, og det viste seg at båten sto godt fast på skjæret, forteller kapteinen.
Det var hull i båten, og den stod utsatt til. Skipperen var redd den ville havarere.
– Trolig er det slått hull i dieseltanken om bord, sa han torsdag formiddag.
I natt spredte dieselen seg nordøstover i retning Grip, men den så ut til å gå i oppløsning etter et par kilometer, forteller Kaplanski.
Båten ligger på hundre meters dyp
Etter at slepebåtservice og redningsskøyta ikke klarte å redde båten fra å synke ligger den nå på mer enn hundre meters dyp nord for Bremsnesfjorden.
– Hva vil bli gjort med båten nå?
– Det vet vi ikke noe om. Jeg har ikke noen tro på at den blir tatt opp. Den ligger på noen hundre metes dyp, men det er det Kystverket som bestemmer, sier Kaplanski.