Hopp til innhold

Pasienten fikk lengre sykeforløp på grunn av kommunikasjonssvikt

En pasient måtte opereres flere ganger da det i Helse Møre og Romsdal ikke ble avdekket et brudd som var vesentlig ute av stilling.

Helse Møre og Romsdal

– Kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalget ser at denne hendelsen skyldes mangler i kommunikasjon og uavklarte ansvarsforhold, skriver helseforetaket på sine hjemmesider.

Foto: Helse Møre og Romsdal

Pasienten fikk med dette et lengre sykeforløp. Det skriver Helse Møre og Romsdal på sine hjemmesider.

Pasienten kom til sykehuset og fikk tatt røntgen og gipset ankelen. Bakvakten var ikke til stede og ville ikke operere ankelen samme kveld. Deretter ble røntgenbildet ikke lagt inn i pasientjournalen.

Helseforetaket skriver videre at pasienten senere ble flyttet til et annet sykehus før kontrollbilde ble tatt. Her ble det tatt nye bilde som viste at bruddet var vesentlig ute av stilling.

– Pasienten måtte opereres både midlertidig og senere, og fikk et lengre forløp enn nødvendig, skriver helseforetaket.

Manglende kommunikasjon og uavklarte ansvarsforhold

Helseforetaket sier at de på bakgrunn av denne hendelsen har endret rutinene for å hindre at dette skjer igjen.

– Kvalitets- og pasientsikkerhetsutvalget ser at denne hendelsen skyldes mangler i kommunikasjon og uavklarte ansvarsforhold. Avgjørelsen om å ikke operere og ikke dokumentere de første bildene er gått gjennom i avdelinga, sier helseforetaket i uttalelsen på sine hjemmesider.