Selv om regnet høljet ned over de mange hundre fremmøtte, ville ikke ordføreren stoppe sin nedskrevne tale. Et søkkvått publikum fikk lide seg gjennom en lang, klassisk vegåpningstale, hvor samtlige instanser fikk ros for hurtig og godt arbeide.
Da ordføreren til slutt tok med seg sine regnvåte papirer, ble det satt fortgang i åpninga.
– I sol og regn
En representant fra vegvesenet sendte straks statssekretær i samferdselsdepartementet, Geir Pollestad, sammen med den lokale ildsjelen Trond Skar til en hoggestabbe, hvor pyntebåndet raskt ble skåret i to.
– Med dette erklærer vi den nye vegen – i sol og regnvær – for åpna, sa Pollestad høytidelig, før applausen brøt ut.
Forkorter E39 med 1,4 km
E39 mellom Astad og Høgset innebærer en til sammen nesten ti kilometer lang strekning med avkjørselsfri veg, som korter inn europavegen med omtrent 1,4 kilometer. Den eksisterende vegen går i dag gjennom bebyggelsen langs Gjemnesstranda, og har for det meste ei fartsgrense på 60 km/t. Vegen blir nå omklassifisert til fylkesveg og tilrettelagt for gående og syklende.
– Sjøl om det regner litt nå, og er litt problemer med det tekniske, ødelegger ikke det gleden med å åpne ti kilometer ny, trafikksikker veg, sa Pollestad og poengterte at dette må være en stor dag for de som har bodd langs den sterkt trafikkerte gamlevegen.
– Uvanlig raskt
E39 Knutset-Høgset er i sin helhet finansiert av bompenger fra Krifastbommen, og innkrevinga ble avsluttet 1. desember 2012. Også E39 Astad-Knutset blir i hovedsak finansiert med bompenger, og innkrevinga starter i dag. Bygginga startet i november 2009, og Pollestad mener det har gått uvanlig raskt.
– Dette prosjektet viser også at det er mulig å få gjort ting raskt. Det er ikke så lenge siden denne ideen dukket opp, planlegginga har gått raskt, bygginga har gått raskt, nå åpner veien, og det er en strålende dag, sier Pollestad.
Prosjektet koster totalt ca. 430 millioner kroner.