Hopp til innhold

Ap er bekymret for kutt i Norges-reklame

Kutt i bevilgningene fører til mindre markedsføring av Norge som reisemål. Arbeiderpartiet er bekymret for veksten i turistnæringen, melder NTB.

Trollstigen

KUTT I REKLAME: Innovasjon Norges reiselivssatsing har blitt kuttet med rundt 10 prosent mindre enn for tre år siden. Med Norges rekordår i turistnæringen er nå Arbeiderpartiet bekymret for at denne veksten bare blir en blaff.

Foto: T. P. Krohn

Norge har hatt et rekordår i reiselivsnæringen. Ifølge tall fra SSB har Norge hatt en økning på 8 prosent i fra i fjor, med antall overnattinger mellom januar og mai.

En gunstig kronekurs kombinert med nye opplevelser for dem som besøker Norge, har ført til at årets sommer blir den tredje på rad med rekord for turistnæringen, skriver Dagsavisen.

– Nå gjelder det å forhindre at dette bare blir et blaff. For å klare det må vi styrke reiselivet, sier Torstein Tvedt Solberg, som sitter i Stortingets finanskomite for Ap til NTB.

– Gir næringen ustabile rammevilkår

Solberg sier til NTB at han mener regjeringen gjør det motsatte av å styrke reiselivet og gir næringen ustabile rammevilkår.

Da viser han blant annet til at Næringsdepartementet har redusert bevilgningene til Innovasjon Norges reiselivssatsing. I år går 231,5 millioner kroner til dette formålet, drøyt ti prosent mindre enn for tre år siden.

Innovasjon Norges direktør for bærekraftig reiseliv og mat, Audun Pettersen, sier kuttet har fått konsekvenser.

– Organisasjonen har ikke lenger noen dedikerte personer som jobber i Polen med norsk reiseliv, det er kuttet i forbrukerkampanjene i flere viktige markeder, og brosjyrer som før fantes på ti språk, er nå kun tilgjengelig på engelsk.