Analytikere mener verftene må satse på bærekraft for å overleve

Presset til å være bærekraftig blir større. Koronapandemien har ikke ført til mindre interesse for klimaet, mener analytiker i Nordea Thina Saltvedt.

Thina Saltvedt i Nordea

– Jeg får ofte spørsmål om ikke bedriftseiere og politikere nå heller vil konsentrerer seg om å få økonomien i gang og arbeidsplasser, enn dette med klima. Men svaret er nei. Det går hånd i hånd, sier sjefanalytiker i avdelingen for bærekraft i Nordea, Thina Saltvedt.

Foto: Frode Berg / NRK

Koronapandemien har ført til en kraftig nedgang i utslipp av forurensing og CO₂, men klimatiltak er fortsatt på dagsorden. Thina Saltvedt i Nordea mener bærekraft er like viktig nå som før koronapandemien, og investorene har ikke sluttet å bekymre seg for klimaendringene.

Flere oljeselskaper i Europa har gjort endringer for å ha mer fokus på bærekraft den siste tiden.

Equinor fikk i august ny konsernsjef og at sa de vil bruke mer penger på det grønne skifte, BP, Eni og Shell skrudde i sommer ned sine forventninger til framtidig oljepris i 2030 og EU-kommisjonens leder legger opp til en grønn vei ut av koronakrisen.

– Det er en helt andre ting investorene spør etter i dag, enn det de gjorde for kun et år siden. De er opptatt av hvordan hver enkelt bedrift tar vare på samfunnet rundt seg og hvilke utslipp de har. Hvis du i dag ikke kan vise til at du bidrar til å nå bærekraftsmålene i fremtiden, vil de stille spørsmål om hvor god driften er og det kan bli vanskelig å tjene penger, sier Saltvedt.

Skip i opplag

Oljenedturen førte til at mange nye skip måtte i opplag. Bildet viser supplyskip fra Solstad i opplag i Ålesund.

Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix

– Stort behov for resirkulering av skip

For verftstæringen har det vært tøffe tider etter oljenedturen. En av dem som får skryt for å tenke grønt er Green Yard Kleven. I sommer overtok Green Yard Group den videre driften av Kleven Verft i Ulstein, etter konkursen tidligere i år. De har søkt om godkjenning fra myndighetene for å drive med resirkulering. Styreleder i Green Yard Kleven, Hans Jørgen Fedog, har stor tro på bærekraftig opphugging av skip.

– Resirkuleringsbransjen er globalt sett en veldig stor bransje, så det er ingen grunn til at det ikke skal være det i Norge også, sier Fedog.

– Det vil sannsynligvis komme et veldig stort behov i Norge for resirkulering av skip. Det er bygd for mange båter i gode tider og det gjør at vi må resirkulere båter av miljøhensyn og markedshensyn.

I stedet for å dra båten opp på land og bruke en gravemaskin, skal det tas ut del for del, sorteres, leveres og føres logg.

Fedog mener det er lurt å ha flere bein å stå på.

Hans Jørgen Fedog, styreleder i Green Yard Kleven.

Green Yard Kleven får gode tilbakemeldinger for å satse på miljøvennlig produksjon i tillegg til at de kjemper om nye oppdrag. – Er du ikke på den grønne siden, så har du ingenting noen plass å gjøre, sier Hans Jørgen Fedog.

Foto: Frode Berg / NRK

– Er vi best i verden, så får vi oppdrag. Er du ikke på den grønne siden, så har du ingenting noen plass å gjøre, tror jeg. Derfor satser vi bredt. Det å være opphengt i en eneste bransje er livsfarlig.

– Dette er et veldig spennende prosjekt. Norge må omstille seg. Det vil komme etterspørsel etter grønnere teknologi og en del av skipene i dag og teknologien må oppgraderes, sier Saltvedt.

Bedre markedsføring

Saltvedt viste frem statistikk på den maritime næringa sin klyngekonferanse i Ålesund som viser at bedrifter som satser på bærekraft, ikke har levert dårligere enn de som ikke har fokus på bærekraft, under koronapandemien.

– Vi ser at Vestlandsregionen har vært ledene på teknologiutviklingen og er innovative. Å bruke den skaperevnen til å finne nye løsninger og å klare omstillingene er jeg sikker på de gjør. Men vi må begynne nå.

Hun legger til at det er svært viktig at bedriftene tydeliggjør hvordan de jobber med klima.

– Det er nå flere analyseselskap som går inn på firmaene sine hjemmesider og leter etter om de har bærekraft høyt på agendaen. Og har de ikke det – så får man dårligere poeng.

Mener verftene må være mer fleksible

EriK Jakobsen er partner i Menon.

– Verftene må forberede seg på en fremtid der man må levere til mange flere markeder, Erik Jacobsen i analyse- og rådgivningsfirmaet Menon.

Foto: Frode Berg / NRK

– Sånn det ser ut nå blir inntjeningen for de store verftene ganske dårlig i tiden fremover, sier Erik Jacobsen som er partner i analyse- og rådgivningsfirmaet Menon.

– Den ene grunnen er at de taper penger på den typen fartøy de bygger. Den andre grunnen er at det er vanskelig å se for seg at de vil få store nok ordre i tiden fremover.

– Hvor stort blir kravet til omstilling fremover?

– Den tiden da man hadde en samlet verdikjede og alle leverte til olje og gass næringen, den kommer aldri til å komme tilbake. Både verftene, utstyrsprodusentene og tjenesteleverandørene må forberede seg på en fremtid der man må levere til mange flere markeder, sier Jacobsen.