Hopp til innhold

Aksla Parkering får elbil-kritikk

Generalsekretæren i Norsk elbilforening mener det er bakstreversk å ikke tilby lading for elbiler i det nye parkeringsanlegget i Ålesund. Aksla parkering sier at brannfaren er for stor.

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu

Generalsekretæren i Norsk Elbilforening mener det ikke er grunnlag for å si at elbillading er brannfarlig.

Foto: Aksel Jermstad

Parkeringsselskapet skyter seg selv i foten, og går baklengs inn i framtida. Det er dårlig business når du ikke tilrettelegger for lading i et nytt anlegg med nesten 1000 plasser, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Aksla parkering nekter å snu

Parkeringsanlegget i byfjellet Aksla i Ålesund åpner i midten av april. Prosjektkoordinator Arve Tonning har sagt at det ikke blir parkeringsplasser der det er mulig å lade elbiler fordi brannfaren er for stor. Tonning ser foreløpig ingen grunn til å endre denne avgjørelsen. Det er ingen restriksjoner på vanlig parkering av elbiler.

Elbiler får ikke lade i nytt parkeringsanlegg

Norsk elbilforening reagerer kraftig på begrunnelsen. Foreningen mener det ikke er faglig grunnlag for å si at lading og annen bruk av elbiler er mer brannfarlig enn bensin- eller dieselbiler.

– Ålesund er et lade-u-land, og elbilistene som bor der lurer på hvorfor, sier Christina Bu. Hun viser til at 16 prosent av salget av nye biler i Møre og Romsdal i fjor var ladbare biler, og hun mener at dette tallet vil fortsette å øke.

– Aksla Parkering sender et dårlig signal til fremtidige kunder. Vi har medlemmer som hadde ønsket å leie parkeringsplass, men som mener at det nå ikke lenger aktuelt. Elbilister betaler gjerne for lading og de er derfor en viktig kundegruppe. Det burde Aksla parkering forstå og ikke være så bakstreverske.

Aksla parkering

Bellona mener Aksla Parkering ikke følger med i tida

Norsk elbilforening får støtte fra Miljøstiftelsen Bellona. Fagsjef Hallstein Havåg mene r at parkeringsselskapene må følge med i tida og at elbillading kommer til å være en svært viktig del av framtidas infrastruktur.

Fagsjef i Miljøstiftelsen Bellona, Hallstein Havåg

Fagsjef i Miljøstiftelsen Bellona, Hallstein Havåg

Foto: Maya B. Vedeld / Bellona

– Dette må inn i planene. Et så stort anlegg som dette bør legge til rette for elbillading, sier Havåg. Han mener det ikke er knyttet noen vesentlig brannfare til lading av elbiler

– Folk lader bilene sine hjemme om natta. Det finnes 7000 ladepunkt i Norge. Her gjelder det bare å legge til rette for at elbilister også i framtida kan reise til Ålesund og parkere der.

Miljøstiftelsen Bellona understreker at 20 prosent av dagens bilsalg er elbiler. Før 2030 mener Miljødirektoratet at vi kommer til å ha minst 1,3 millioner elbiler i Norge.

– Fra 2025 bør alle nye bilder bør være nullutslippsbiler. Et parkeringshus skal stå i mange tiår, derfor blir det korttenkt å ikke planlegge for lading av elbiler.

– Store utbyggere må legge til rette for lading. De må forberede seg på framtida bilpark. Hvis de ikke gjør det, så henger de ikke med i utviklingen. Hele samfunnet må innrette seg mot at vi skal ha flere biler som ikke slipper ut miljøfarlige stoffer.