Blør for drakta

Eliteserielaget AaFK troner alene på toppen når det gjelder å skape engasjement. Det slår en rykende fersk undersøkelse fast.

Video AAFK-ENGASJ-030610-MR-090118-SI_MR.mp4

Supporterklubben Stormen er berømte for sitt engasjement. Nå er det store engasjementet rundt klubben også dokumentert gjennom forskning.

Det er Norsk toppfotball som har bestilt undersøkelsen fra analyseselskapet Sponsor Insight . Undersøkelsen ble gjennomført i mars i år.

Målet er blant annet å finne ut hva som får folk til å gå på kamp.

Alene på topp

De vil ikke avsløre hvor de andre eliteserielagene havner på skalaen, men i Ålesund er det 92 % som har mer eller mindre sympati for sin lokale klubb.

Til sammenligning ligger nærmeste konkurrent på rundt 85 prosent i totalt engasjement.

Sterkt engasjement

Hele 1 av 5 inbyggere i Ålesundsområdet kan defineres som sterkt engaserte i sin lokale klubb, i følge undersøkelsen.

– For oss er det helt fantastisk å oppnå dette resultatet. Det er en anerkjennelse for en jobb som er gjort, både av administrasjonen, men også av frivillige, sier markedssjefen i Aalesunds Fotballklubb, Kjell Slinning til NRK.

Lokal identitet

Lars Brockstedt Svendsen frå Sponsor Insight mener god lokal identitet er hemmeligheten bak suksessen til AaFK.

– De har gjort en god jobb i veldig mange år, og bygd opp seg selv i sitt nærområde. Dette gjør at de står i en særstilling i Norge når det gjelder tilslutning, sier Brockstedt Svendsen.