Hopp til innhold

– Reisegaranti burde være obligatorisk

Passasjerene i Møre og Romsdal er blant de med dårligst rettigheter dersom bussene blir forsinket eller innstilt. Nå vil Forbrukerrådet innføre reisegaranti.

Karoline Brusdal

Karoline Brusdal opplevde en gang å måtte betale 2.000 kroner for en drosjetur, som følge av at bussen var innstilt.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Ikke bare er det kjedelig å måtte vente på en forsinket buss. Ofte får forsinkelsen konsekvenser for den videre reisen, silk at du som kunde står igjen som taperen.

I 2009 opprettet Transportsbedriftenes Landsforening og Kollektivforeningen en nasjonal reisegaranti, som sørger for at den enkelte passasjer får igjen penger dersom forsinkelsen blir et faktum.

Mange fylker har innført ordningen, men slett ikke alle – deriblant Møre og Romsdal.

Forbrukerrådet presser stadig på for at fylkeskommunen skal innføre reisegarantien, og samtlige passasjerer NRK har snakket med tirsdag er samstemte om at det burde være obligatorisk med refundering dersom de opplever forsinkelser.

Taxiregning på 2.000,-

– Vi i Møre og Romsdal skulle også hatt denne reisegaranti-ordningen. Den burde vært obligatorisk, sier Karoline Brusdal.

Hun bor på Vatne i Haram kommune - en drøy halvtimes busstur fra Ålesund sentrum. Brusdal nytter kollektivtransporten regelmessig, men opplever stadig forsinkelser. I feriene skjer det også titt og ofte at bussen blir innstilt.

– For fire-fem år siden var jeg helt nødt til å komme meg til byen, men bussen kom ikke. Det endte med at jeg måtte betale 2.000 kroner for drosje til Ålesund.

Den gang sendte Brusdal regningen til busselskapet, og fikk refundert utgiftene. Nå mener hun at økonomisk kompensering bør bli standard prosedyre.

Saken fortsetter under bildet

Marte Skaaden og Alida Vartdal

Marte Skaaden og Alida Vartdal sier bussproblematikken er særlig stor ute på Giske og de andre øyene.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Spesielt utsatt på øyene

Marte Skaaden og Alida Vartdal er to andre passasjerer med lignende erfaringer.

– Særlig Giske-rutene ute på øyene er spesielt utsatt. Jeg opplevde mange forsinkelser da jeg bodde der ute før, men det har heldigvis bedret seg nå som jeg flyttet til sentrum, sier Vartdal.

– Hva synes dere om reisegarantien?

– Det virker helt supert at folk kan få en gratis mulighet til å komme seg frem til ønsker reisemål uten å måtte betale ekstra.

Asbjørn Kipperberg

Asbjørn Kipperberg ønsker reisegarantien velkommen.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Asbjørn Kipperberg bor i Skarbøvika, og mener også det bare skulle mangle å innføre reisegarantien.

– Det er jo både eldre, yngre, skadde og syke som står og venter på bussen. Vi burde absolutt få kompensert for ventingen, sier han.

– Flaut

I dag er det Akershus, Buskerud, Hordaland, Kristiansand, Nordland, Oslo, Sogn og Fjordane, Troms, Trondheim, Vestfold, Østfold og Telemark. I tillegg er det planlagt å innføre ordningen i Rogaland, Finnmark og Hedmark.

Roger Helde i Forbrukerrådet

Roger Helde i Forbrukerrådet presser på for at fylkeskommunen skal akseptere ordningen med reisegaranti.

Foto: SOLUM, STIAN LYSBERG / SCANPIX

Regionsjef Roger Helde ved Forbrukerrådet synes det er flaut at reisegarantien ikke er vedtatt i vårt fylke.

– Det er kritikkverdig at Møre og Romsdal er en av etternølerne i denne saken. Hele saken er egentlig ganske flau, og det er bare å beklage, sier Helde.

Fylket er positive

Samferdselssjef Arild Fuglseth i fylkeskommunen sier det er riktig at de ikke har fått bakt inn garantien i anbudsavtalen med busselskapene, men han legger ikke skjul på at han er positiv til ordningen.

–Det er veldig aktuelt å innføre reisegaranti når vi skal gjennom neste anbudsrunde med busselskapene. Før den tid må vi likevel regne på kostnader og få et risikopåslag. Til syvende og sist er det et spørsmål om hvordan i all verden vi skal finansiere dette, sier Fuglseth.

Arild Fuglseth

Samferdselssjef Arild Fuglseth legger ikke skjul på at han er positiv til reisegarantien.

Foto: Roar Strøm / NRK

Han opplyser at fylket har makt til å straffe busselskapene dersom de ikke overholder avtalte rutetider, og han er enig i at direkte kompensasjon til skadelidende kunder kan bedre forholdet til passasjerene.

Skyte pianisten

Nettbussjåfør Ståle Nakken har ingen problemer med at folk får økonomisk kompensasjon for unødig venting – så lenge det er fylket som tar regningen.

– Problemet kommer når bussen blir forsinket av grunner vi sjåfører ikke kan hindre, som for eksempel kø, unormalt mange passasjerer som følge av vintertid og omlegging av trafikken. Da blir det urettferdig hvis vi skal ta regningen, sier Nakken.

– Er det høye krav til bussjåførene i dag?

– Ja, men alle sjåførene gjør alt de kan for å overholde rutene. Jeg skjønner at folk kan bli irriterte, men å la det å utover oss blir som å skyte pianisten, sier han.

Ståle Nakken

Bussjåfør Ståle Nakken synes fylket bør ta regningen.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK