NRK Meny

–Pirattaxiene blir frekkere og frekkere

Drosjenæringen føler seg maktesløse i kampen mot ulovlig piratkjøring. I desember opplevde sjåfører i Kristiansund Taxi at piratdrosjer kjørte inn i drosjekøa på terminalen for å plukke opp folk

Pirattaxi

Hvem kjører i kveld? Pirat-taxisjåførene blir flere og frekkere

Foto: NRK

Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Nestleder i Norges Taxiforbund i Møre og Romsdal, Knut Magne Jektvik i Kristiansund fortviler.

Knut Magne Jektvik opplever at piratdrosjer blir frekkere og fekkere

Mange sjåfører med løyve er i ferd med å gi opp sier Knut Magne Jektvik i Norges Taxiforbund i Møre og Romsdal.

Foto: Anne Mari Flatset

– Problemene bare øker og de som skal leve lovlig av persontransport lurer på hvor lenge de skal orke.

Alvorlig problem

Dag Hole i Samferdselsavdelinga i fylkeskommunen bekrefter problemet.

– Vi har ei næring som er under sterkt press for tida når det gjelder mengden kjøring og da får mange det ekstra tøft når piratkjøringa florerer, sier Hole.

Han understreker at all persontransport i Norge er strengt lovregulert.

Pirattaxiene tar både av næringsgrunnlaget og utgjør en stor sikkerhetsutfordring og en utfordring i forhold til svart økonomi, sier Hole.

Ikke bare i byene

Byene i Møre og Romsdal har lenge slitt med at private tar kunder fra drosjenæringen, men nå har også distriktsdrosjene fått merke at pirattaxiene har blitt et problem. Dag Hole sier rett ut at det nå er mange drosjeeiere som sliter med å ha nok kjøring til å kunne ha et levebrød av det.

– Jo flere som tar av lasset, jo mindre blir det igjen til de som har fått oppdraget av det offentlige, sier Hole.

Dag Hole understreker at piratkjøring er ulovlig

- Vi har ei drosjenæring under sterkt press, sier seksjonsleder Dag Hole.

Foto: Gunnar Sandvik

Internettjenesten Uber er på vei inn i Møre og Romsdal. Men både den og andre nye apper som tilbyr persontransport er ulovlige, understreker han.

– Skal det gjøres endinger må det gjøres endringer i lovverket – ikke ved at enkeltpersoner tar seg til rette.

Drosjenæringa, fylkeskommunen, skattemyndigheten og politiet skal møtes for å diskutere tiltak mot virksomheten.

Les også Uber-sjåfører får bøter for pirattaxikjøring

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.