Ola Brønstad er i dag pensjonist og snart 80 år, han er godt kjent som Ola Buss i Rindal. Han er den bussjåføren som alltid hadde sjåførlua litt på snei, handfast og bestemt, men mest med smil og latter frakta han folk og varer i over 50 år.
Samlet stoff i lang tid
Han er gift med Rønnaug, som har vært hans gode støtte og ikke minst sekretær. Sammen har de nå skrevet ned, og registrert historia om Rindal kommunale Auto.
– Vi har samlet stoff gjennom svært lang tid. Jeg samlet på mye også bilder, og det ble svært mye av det etter hvert. Opplysninger om hver enkelt bil og buss ble samlet hver for seg i konvolutter. Kona mi så nesten ikke muligheten til å kunne skrive alt med skrivemaskin. Men det løsnet da PC-en kom i hus, forteller Ola Brønstad.
Da tok Ola og Rønnaug Brønstad for seg bil for bil. Alt materialet lå ferdig registrert og nummerert i konvolutter. Det tok flere år å gjøre dette til bok. Først var det laget til et hefte.
– Jeg var i grunnen fornøyd med å ha dette som et hefte, og det ble bare liggende. Men så kom det folk som så på dette. Og de mente at det burde bli til bok. Og i høst fikk vi hjelp til å få dette i bokform.
Rindal kommunale Auto
Rindal kommunale Auto ble stiftet i 1923, mens Ola startet sin karriere juni i 1957. Dette var glanstida for han Ola, og mange av dem som var kollegaer med han. En jobb ble til en livsstil, og bussen ble hans følgesvenn gjennom mange år.
I april 1976 ble Rindal Kommunale Auto innlemma i Mørelinjen AS, og alle sjåførene ble med over til dette nye firmaet. Det ble ei ny tid for rindalssjåførene, fra å ha faste busser måtte en nå skifte buss nesten for hver en tur.
Lua litt på snei
Dette var kjennetegnet på han Ola Buss, men sjåførlua er for lengst lagt på hylla. En busstur til Frøya 23 juli i 2007 ble det satt punktum. Han har fortsatt en liten lastebil heime som han tar noen små runder med. Men aller mest pusler han på bureisingsbruket, der han har bodd hele livet. Han holder jorda i hevd, restaurerer bygninger, ordner med ved, tar fortsatt det meste av utgardsgjerding og fjøsstell, og bidrar slik at den yngre garde har noen okser på garden. Han leser mye og er historie- og sportsinteressert, og de største heltene for Ola er oftest fra Utkant-Norge.
– Det var mye kjøring den første tiden. Vi fraktet mye varer til gardbrukerne. Da kom jeg i kontakt med mye folk. Og alt dette er opphavet til det som er kommet med i boken.
– Bussen var på mange måter kjæledeggen?
– He, he, ja. Vi fikk jo et forhold til bussen. Det ble litt annerledes da Mørelinjen tok over. Da fikk man mindre forhold til hver enkelt bil. Tida med Rindal Kommunale Auto var den mest interessante tida, fremholder Ola.
Onsdagsbussen
Ola Buss skildrer det nære forholdet de som jobbet i Rindal kommunale Auto hadde til sitt publikum. Han var ofte sjåfør på noe som ble kalt «onsdagsbussen». Bussen gikk fra Rørdalen klokka 10.00 hver onsdag. Den gikk rundt Lomundalen og opp til Rindalsskogen.
– Her var det med folk som skulle til Rindal og gjerne til legen. Det var nesten slik at vi fikk god greie på det når det skulle komme en ny verdensborger. Såpass lokalt var det, sier Ola Buss og humrer.
Bok
Boken skildrer Rindal kommunale Auto helt fra starten i 1923. Her kan man lese om kjøring i krigens dager. Her er oversikt over bilparken, det handler om rutekjøring, godskjøring, brøyting og ekstrakjøring. Også administrasjonen ved Rindal kommunale Auto og rutetabeller har fått egne avsnitt.