– Vi er spente og urolige

De ligger langs hele kysten – beviset på at mange ansatte har en usikker fremtid i møte.

Farstad skip i opplag

På Humla i Ålesund har Farstad Shipping sju skip i opplag.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

Nærmere 20.000 ansatte i Norsk Industri står i fare for å miste jobben i år, de aller fleste i olje- og gassnæringa.

Farstad skip i opplag

Her ligger Farstad-skipene og venter på bedre tider.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

NHO-forbundet Norsk Industri la torsdag frem sin konjunkturrapport for 2016. De største bedriftene venter nullvekst eller negativ vekst i eksporten, til tross for det kraftige fallet i kronekursen.

På Humla i Ålesund ligger sju Farstad-båter i ro. Rederiet er blant de største i verden på supplyskip, men nå er mange ansatte her permitterte. Kun noen få er om bord og sørger for daglig vedlikehold.

Arild Silden

Matros Arild Silden i Farstad Shipping sier at situasjonen er spent.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

– Vi er spente og urolige, sier matros Arild Silden.

– Situasjonen er vanskelig. Men vi skal gjøre vårt beste og prøve å komme gjennom dette, føyer kaptein Lars Røsvik til.

– Hva nå?

Totalt ligger nå 106 skip i opplag ifølge Maritime.no sitt opplagsregister.

Spørsmålet de stiller seg på pauserommet på Farstad-båtene er hva som skjer de neste årene. Ekspertene mener antall ansatte må ned, det gjelder trolig også noen av de 2100 ansatte i Farstad Shipping.

Karl-Johan bakken

Konsernsjef i Farstad Shipping, Karl-Johan Bakken.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

– Det er større sannsynlighet for at vi må redusere antallet, enn at vi kan øke det når det gjelder norsk bemanning, sier Karl-Johan, konsernsjef i Farstad Shipping.

Olje og gass drar ned

Knut Sunde, bransjedirektør i Norsk Industri

Bransjedirektør i Norsk Industri, Knut Sunde, tegner et dystert bilde av Norskekysten.

Foto: Johan B. Sættem

Og det stemmer med det dystre bildet som Norsk Industri nå tegner av Norskekysten.

– Det er de bedriftene som leverer mer enn 25 prosent inn mot olje og gass som er de som drar mest ned, sier bransjedirektør Knut Sunde i Norsk industri.

Det betyr at det ser kullsvart ut for norsk oljebransje

– For leverandørindustrien er det alvorlig. Flere tusen nye industriarbeidere vil bli permittert fordi de ikke har oppdrag, sier administrerende direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen.

Stein Lier-Hansen

Administrerende direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen mener det er viktig med et moderat lønnsoppgjør nå.

Foto: Øyvind Nyborg / NRK

– Sier du dette for å få et moderat lønnsoppgjør i løpet av våren?

– Dersom det var kun jeg som sa dette, kunne du ha beskyldt meg for det. Men NAV-direktøren sier det samme, og tallene viser at forhåndsinnmeldte oppsigelser og permitteringer er rekordhøyt i forhold til i fjor.

Derfor mener han det er viktig med et moderat lønnsoppgjør.

– Vi må sikre at vi har konkurransekraft til å ta oppdrag også i andre deler av verden.

Tror det vil snu

Arild Silden har vært i Farstad i ti år og liker ikke situasjonen.

– Jeg har vært med i gode tider, og nå kom jeg borti disse dårlige tidene.

Mens de venter på bedre tider vedlikeholdes skipene.

– Vi er opptatt av at når den oppgangen kommer så har vi en konkurransedyktig flåte som på det tidspunktet også er fremtidsrettet og moderne. Sånn sett selger vi unna eldre tonnasje nå slik at vi konsentrerer energien om det som skal bygge fremtiden, sier konsernsjef i Farstad.

Lars Røsvik

Lars Røsvik er kaptein på et av skipene som ligger i opplag.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

Og de ansatte satser på at det er behov for dem også de neste årene.

– Markedet skal opp igjen. Det har vi opplevd før, og det kommer til å skje denne gangen også, sier kaptein Lars Røsvik.

Siste video/lyd

Han likar å halde på heime i garasjen. Tidlegare har han bygd ein kopi av Pelle Politibil, og i februar i år sette han i gang eit nytt prosjekt som han no er i ferd med å avslutte.
Avisene bur seg på nok ei helg der folk ikkje får avisa si.
Tidens Krav i Kristiansund set inn ekstratiltak for å kunne å nå ut til alle med laurdagsavisa.
Arbeidsledigheten blant ingeniørene mer en doblet i Møre og Romsdal på ett år.