Veien skal gå langs hele lia, inne i skogen i Moldemarka, fra Kvam til Kringsjå. Det er tre kilometer veg som skal bygges.
- Les også:
Vegen skal bygges både som skogsveg og som turveg. Både turgåere og skogbrukere skal kunne benytte vegen, som blir fire meter bred. Vegen har vært en del av kommunedelplanen for Moldemarka siden den ble vedtatt i 1999. Og nå skal vegen bygges.
– Nå har vi kommet til enighet med grunneierne om en løsning som vi mener er god. Dette blir en viktig turveg, men også en veg som skal brukes i forbindelse med skogsdrift, sier konstituert landbrukssjef i Molde, Nils-Bjørn Venås.
- Les også:
- Les også:
Det skal så langt ikke være presentert noen snitt eller skisser over skjæringene i terrenget. Dette uroer friluftsinteressene.
– Det er en svakhet ved søknaden at det ikke er presentert noen snitt, sier Bredeli som frykter at store skråninger skal bli mer et hinder for turgåerne.
– Men også skogsdriften trenger veien..?
– Ja. Man sier at man skal drive intensivt skogbruk. Men skal det skje i Moldemarka? Jeg trodde at rekreasjon var det primære i Moldemarka. Vi har en by som heter Molde. Der bor det en del tusen folk som skal bevege seg. Da er skoginteressene sekundært, mener Bredeli.
Moldmarka er godt synlig, ikke minst fra fjorden sør for Molde sentrum. Skogbruksetaten mener de har tatt høyde for å bygge vegen slik at han ikke skal bli et skjemmende sår i terrenget.
– Vi prøver så godt vi kan å legge vegen fint i terrenget. Der er tre punkt der vegen blir synlig fra fjorden. Men ellers ligger den så fint i terrenget at vegen ikke blir synlig fra det området, sier Venås.
Skogsbilvegen blir bygd etter det som ekspertene kaller vegklasse 3. Den blir fire meter bred og får et fundament i bunnen som gjør at vegen skal tåle tyngre kjøretøy.
– Vi legger en del prestisje i at dette skal bli fint, sier landbrukssjefen til NRK.
– Er hensikten å bygge en turveg, eller kommer vegen fordi man nå skal begynne å ta ut skogen i Moldemarka?
– Vi prøver å ha to tanker i hodet samtidig. Skogbruket har behov for veien. Det står store kubikkmasser i området. Men skogbruket kommer til å bruke veien kun 2–3 uker i året. Ellers blir dette en turveg, sier Venås.
– Men hvor kontroversielt er det å bygge vegen, etter din mening?
– Dette skjer ikke i urørt natur. Og det skjer i et område av marka som er minst brukt av folk. Det er kun enkle stier der som går rett opp i lia. Når vi får en tverrforbindelse her, blir området åpnet mye mer for vanlige folk, mener konstituert landbrukssjef i Molde Nils-Bjørn Venås.
–