– Thon skaper ubegrunnet frykt for elbilbranner

– Olav Thon Gruppen hører ikke på fagfolk når de flytter elbil-laderne utendørs, sier kommunikasjonslederen i Norsk elbilforening, Petter Haugneland.

Petter Haugneland, kommunikasjonsleder, Norsk elbilforening

Kommunikasjonslederen i Norsk elbilforening, Petter Haugneland, er redd for at Thongruppens nei til innvendig lading skal føre til at folk blir redde for å kjøpe elbil.

Foto: Aksel Jermstad / Norsk elbilforening

Kritikken fra Elbilforeningen kommer etter at det denne uken ble kjent at Olav Thon Gruppen satser på at lading av elbiler skal foregå ute og ikke inne i parkeringskjellere og lukkede parkeringsanlegg. Dette vil gjelde rundt hundre kjøpesentre og 70 hoteller. AMFI Moa i Ålesund er et av kjøpesentrene som nå har kvittet seg med alle muligheter for lading i parkeringskjelleren.

Haugneland mener Thon skaper en frykt for branner i elbil som det ikke er grunnlag for, og at dette hindrer den positive uviklingen i tallet på nullutslippsbiler i Norge.

Mener Thon skaper frykt

– Dette blir helt meningsløst for en bedrift som kaller seg et Miljøfyrtårn. I framtida må vi få på plass lading av elbiler over alt der det er behov for det. Da må ikke en stor aktør som Olav Thon Gruppen bli en miljøsinke. Det er ingenting som tyder på stor brannrisiko i elbiler sammenlignet med biler som går på bensin og diesel, understreker Petter Haugneland.

Vanskelig å finne god faglig dekning for vedtaket

Kjetil Moen, drift- og vedlikeholdssjef, AMFI Drift AS

Drift- og vedlikeholdssjef i AMFI Drift AS, Kjetil Moen, innrømmer at det kan være vanskelig å finne god faglig dekning for vedtaket. Verken Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) eller skadeforsikringsselskapet If mener det er grunn til å fraråde lading av elbiler i parkeringskjellere. Forutsetningen er at parkeringsanlegget oppfyller kravene til brannsikkerhet.

Vi vil vi ta kontakt med Olav Thon Gruppen

Petter Haugneland, Norsk elbilforening

– Vi frykter at tilbudet om lading ute kan bli mangelfullt og dyrt, og føre til at det blir mindre attraktivt å velge elbil. Så snart som mulig vil vi ta kontakt med Olav Thon Gruppen for å få vite mer om bakgrunnen for flyttingen av ladestasjonene. Vi vil gjerne bidra med det vi har av kunnskap, sier Petter Haugneland i Elbilforeningen.

Flere ladestasjoner: Ladestasjoner for elbil kan bli påbudt i parkeringshus

Fakta og ikke bare følelser

Han mener det blir feil hvis et såpass drastisk tiltak skal baseres på følelser og ikke på fakta.

Elbilbranner skal håndteres på en annen måte enn branner i fossilbiler, men vi vet for lite om spredningsfaren. En elbilbrann er ikke nødvendigvis farligere, men den utvikler seg annerledes.

Tesla-brann

En Tesla ble totalskadd etter at den tok fyr under lading på en hurtigladestasjon på Brokelandsheia i Gjerstad kommune i Aust-Agder i januar i år.

Foto: Elisabeth Grosvold

Avgjørelse basert på egne sikkerhetsanalyser

Avgjørelsen om å flytte ladestasjonene ut av parkeringskjellerne er basert på Thongruppens egne sikkerhetsanalyser.

Kjetil Moen, drifts og vedlikeholdssjef, Amfi Drift AS

Det skal ikke bli færre ladepunkter, lover drift- og vedlikeholdssjef i Amfi Drift AS, Kjetil Moen.

– Vi tror ikke det blir færre ladepunkter selv om hovedregelen er at de skal være ute. Der det ikke er andre alternativer blir ladestasjonene plassert ved utgangen av parkeringsanlegget, Det er ikke snakk om å begrense lademulighetene, men å plassere laderne der vi mener det er riktig, sier vedlikeholdssjef i AMFI, Kjetil Moen.

Moen tar gjerne en prat med representanter for Elbilforeningen om bakgrunnen for den avgjørelsen som nå er tatt. Han legger vekt på at mange av parkeringsanleggene har sprinklerutstyr som begrenser en vanlig bilbrann, men ikke en batteribrann i en elbil.