Fra 1. januar skal et smørblidt, nøytralt eller surt ansikt pryde landets restauranter. Tegnet skal på en enkel måte fortelle gjestene resultatet av Mattilsynets besøk.
– Dette er en lettvint ordning, sier avtroppende Unio-leder Anders Folkestad fra Volda til Avisenes Nyhetsbyrå.
Dersom serveringsstedet får servert et stort smilefjes betyr det at Mattilsynet ikke har noen merknader. Men til mer avtagende smil et serveringssted har, til flere avvik har det.
- Les også:
- Les også:
– Bør vise hele bildet
Den avtroppende Unio-lederen mener ordningen viser hvor lite ulike statlige etater samarbeider.
– Det er greit at man vil gi et bilde over hvordan serveringsbransjen har det. Men da burde man vise hele bildet. Både Arbeidstilsynet, skattevesenet og politiet burde være med på å gi sitt vitnemål, sier Folkestad.
– Forbrukerne er opptatt av mer enn om kjøkkenet er hygienisk når de skal velge restaurant. Arbeidsforholdene til de ansatte og økonomiske forhold burde også være med i vurderingen hvis en slik ordning skal ha noe poeng, legger han til.
Ordninga har vært prøvd ut i Trondheim og Kristiansund, og alle serveringssteder har vært tvunget til å sette opp en plakat etter at Mattilsynet har vært på tilsyn.
Bransjen frykter et surt fjes ved inngangsdøra vil være det samme som å sette restauranten i en gapestokk. Helse- og omsorgsdepartementet har stor tro på ordningen.