Hopp til innhold

– Slike filmer har stor effekt

Turistnæringen på Sunnmøre stråler over at nok en stor ekstremsportfilm skal spilles inn i regionen. De er overbevist om at det kan trekke flere turister i retning Norge og Sunnmøre.

Tom Anker Skrede

FORNØYD: Tom Anker Skrede tror ekstremsportfilmer kan øke turismen.

Foto: Tore Ellingseter / NRK

Først ble klipp fra Hjørundfjorden og Sunnmørsalpene brukt i «Don't crack under pressure», og nå er det klart at filmskaperne kommer tilbake for å filme nye spektakulære bilder til oppfølgeren.

Tidligere har også andre ekstremsportfilmer brukt Sunnmøre som kulisser i deres produksjoner, og Destinasjon Ålesund og Sunnmøre er strålende fornøyd med at internasjonale filmer blir laget i regionen.

– Det er jo en aksept og en godkjennelse av at området vårt er en fantastisk attraksjon for både de som ønsker å drive ekstremsport, og for dem som ønsker å gå toppturer og kjøre på ski, sier markedssjef i selskapet, Tom Anker Skrede.

Frikjører Karsten Gefle boltrer seg i Sunnmørsalpene

FRIKJØRING: Frikjører Karsten Gefle boltrer seg i Sunnmørsalpene.

Foto: Vegard Breie

Stor effekt for turistnæringen

Han er ikke i tvil om at disse filmene vil ha en positiv effekt for regionen som turistmål.

– «Don't crack under pressure» har vært vist i store deler av Europa, i USA og stort sett overalt der man har interesse for ski og vinter. Det er mange hundre tusen som har fått sett denne filmen og det å få eksponert og vist frem hvordan vår lekegrind ser ut, har kjempestor betydning, mener Anker Skrede.

«Don't crack under pressure» skal ha fylt om lag 900 kinosaler rundt omkring i Europa, og Destinasjon Ålesund og Sunnmøre har fått beskjed fra sine medlemmer om at det merkes.

– Det har en kjempestor verdi og våre medlemmer melder inn at slike filmer har stor effekt, forteller markedssjefen.

Se klipp fra «Don't crack under pressure»:

Don't crack under pressure viser frem Sunnmørsalpene fra sin beste side.