Hopp til innhold

– Sesongkortene selges ikke av seg selv

Molde FK ligger an til knallsalg av sesongplasser i 2015, mens Aalesunds FK må nedjustere forventningene til årets kortsalg.

Lars Outzen og Kjell Slinning

Billettansvarlig Lars Outzen i MFK kan smile allerede, mens markedssjef Kjell Slinning i AaFK må håpe på en god innspurt i årets sesongkortsalg.

Foto: Roar Strøm / Ivar Lid Riise / NRK

6. april sparkes eliteserien 2015 i gang, og både Molde FK og Alesunds FK er i full gang med å overbevise publikum om å bruke kronene sine på sesongkort.

Hittil har fjorårets serie- og cupmester solgt 4.318 sesongplasser, noe som er nesten 800 flere enn på samme tid i fjor.

Molde ble seriemestere

Hittil har fjorårets serie- og cupmester har solgt 4.318 sesongplasser, noe som er nesten 800 flere enn på samme tid i fjor.

Foto: Ekornesvåg, Svein Ove / NTB scanpix

Totalt håper blåtrøyene å komme opp i rekordtallene fra 2012-sesongen. Den gang solgte klubben 7.600 sesongkort mens Ole Gunnar Solskjær var hovedtrener.

– Ja, salget går veldig bra i år, og vi er naturlig nok kjempefornøyd med det. Ennå er det mange bedrifter som holder på å fornye avtalene sine, men vi vet med sikkerhet at det også er en del nye kunder som har kommet til. Det blir spennende å se hvor mange vi ender opp med til slutt, sier billettansvarlig Lars Outzen i MFK.

– Selger seg ikke av seg selv

De siste fem årene har romsdalsklubben sikret seg tre seriemesterskap og to cupgull.

– Det er kanskje lettere å selge sesongkort i kjølvannet av all suksessen?

– Tja, det hjelper kanskje på, men kortene selger seg ikke av seg selv. Dette må det fortsatt jobbes aktivt med, sier Outzen.

(Saken fortsetter under bildet)

Per Egil Flo

Det blir nok nye dueller mellom Mike Jensen og Per Egil Flo når sesongen starter igjen.

Foto: Alley, Ned / NTB scanpix

AaFK nedjusterer forventningene

I Aalesunds Fotballklubb er det mer moderat stemning rundt sesongkortsalget. Per dags dato har tangotrøyene solgt 4.834 kort, noe som er 307 færre enn på samme tid i fjor.

Markedssjef Kjell Slinning sier de sikter seg inn mot totalt 5.300 solgte kort – 300 færre kort enn fjorårets mål.

– Dere sikter lavere?

– Ja, dagens situasjon tilsier at det er realistisk. Dette kan endre seg før sesongen, men med en god innspurt tenker jeg vi skal nå fjorårets tall likevel, sier Slinning.

– Vi innfridde ikke i fjor

Henrik Bjørdal - AaFK

AaFK er godt i gang med sesongoppkjøringen. Her fra 4–0 seieren mot Florø i årets første treningskamp.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Interessen rundt AaFK eksploderte da de flyttet inn på Color Line Stadion i 2005. Siden den gang har det vært stødig oppmerksomhet rundt laget, særlig grunnet to fjerdeplasser og to cupmesterskap i henholdsvis 2009 og 2011.

I fjor var det store forventninger til et lag som skulle følge opp 2013-sesongens fjerdeplass i selveste jubileumsåret 2014.

Sesongen ble alt annet enn en dominerende sjarmøretappe, men laget endte til slutt på en 7. plass – midt på treet.

– Hvorfor ligger sesongkort-salget an til å bli lavere i år, tror du?

– Det kan være at vi ikke innfridde helt i fjor, til tross for en god avslutning. Vi konkurrerer om tiden til folk, og må ha et godt produkt. Vi satser på å gjøre det bra i år, sier Slinning.