6. april sparkes eliteserien 2015 i gang, og både Molde FK og Alesunds FK er i full gang med å overbevise publikum om å bruke kronene sine på sesongkort.
Hittil har fjorårets serie- og cupmester solgt 4.318 sesongplasser, noe som er nesten 800 flere enn på samme tid i fjor.
Totalt håper blåtrøyene å komme opp i rekordtallene fra 2012-sesongen. Den gang solgte klubben 7.600 sesongkort mens Ole Gunnar Solskjær var hovedtrener.
– Ja, salget går veldig bra i år, og vi er naturlig nok kjempefornøyd med det. Ennå er det mange bedrifter som holder på å fornye avtalene sine, men vi vet med sikkerhet at det også er en del nye kunder som har kommet til. Det blir spennende å se hvor mange vi ender opp med til slutt, sier billettansvarlig Lars Outzen i MFK.
– Selger seg ikke av seg selv
De siste fem årene har romsdalsklubben sikret seg tre seriemesterskap og to cupgull.
– Det er kanskje lettere å selge sesongkort i kjølvannet av all suksessen?
– Tja, det hjelper kanskje på, men kortene selger seg ikke av seg selv. Dette må det fortsatt jobbes aktivt med, sier Outzen.
(Saken fortsetter under bildet)
AaFK nedjusterer forventningene
I Aalesunds Fotballklubb er det mer moderat stemning rundt sesongkortsalget. Per dags dato har tangotrøyene solgt 4.834 kort, noe som er 307 færre enn på samme tid i fjor.
Markedssjef Kjell Slinning sier de sikter seg inn mot totalt 5.300 solgte kort – 300 færre kort enn fjorårets mål.
– Dere sikter lavere?
– Ja, dagens situasjon tilsier at det er realistisk. Dette kan endre seg før sesongen, men med en god innspurt tenker jeg vi skal nå fjorårets tall likevel, sier Slinning.
– Vi innfridde ikke i fjor
Interessen rundt AaFK eksploderte da de flyttet inn på Color Line Stadion i 2005. Siden den gang har det vært stødig oppmerksomhet rundt laget, særlig grunnet to fjerdeplasser og to cupmesterskap i henholdsvis 2009 og 2011.
I fjor var det store forventninger til et lag som skulle følge opp 2013-sesongens fjerdeplass i selveste jubileumsåret 2014.
Sesongen ble alt annet enn en dominerende sjarmøretappe, men laget endte til slutt på en 7. plass – midt på treet.
– Hvorfor ligger sesongkort-salget an til å bli lavere i år, tror du?
– Det kan være at vi ikke innfridde helt i fjor, til tross for en god avslutning. Vi konkurrerer om tiden til folk, og må ha et godt produkt. Vi satser på å gjøre det bra i år, sier Slinning.