– Nå forventer vi at regjeringen holder det de lover om fergefri E39. Hvordan de ordlegger seg i NTP blir spennende å se, sier daglig leder i Møreaksen, Jan Petter Hammerø.
Flere sentrale veier i Møre og Romsdal er avhengige av et økonomisk rammeløft når regjeringen legger frem Nasjonal Transportplan for 2014–2023 fredag kl. 12.00.
LES OGSÅ:
Jubelen stod i taket da regjeringen kom med en såkalt lekkasje fra Nasjonal Transportplan for litt over en måned siden.
Da lovte de rødgrønne at innen 20 år skal hele veien mellom Kristiansand og Trondheim være fergefri.
Vil sette i gang flere prosjekt
Jan Petter Hammerø er spent på hva som står om Møreaksen i Nasjonal Transportplan i morgen.
– De sier de skal ha gjennomført fergefri E39 på 20 år, og skal man klare det må en de av de store prosjektene, i tillegg til Rogfast igangsettes i den første fireårs perioden.
I tråd med lekkasjene om at regjeringen ønsker å bruke 150 milliarder kroner på å bygge ut fergefri E39 innen 2023, er spørsmålet om trasevalg brennhett.
I Møre og Romsdal er det hovedsakelig tre strekninger som skal bygges ut med enten tunnel eller broløsning.
- Møreaksen (Romsdalsfjorden)
- Halsafjorden
- Storfjorden (Hafast eller Fefast)
– Må konkretisere
Helge Orten fra Høyre mener det er vel og bra med fergefri strekning mellom Kristiansand og Trondheim, men den tidligere lederen for Møreaksen håper på mer konkrete planer for Møreaksen når NTP blir lagt frem.
– En ting er å gå ut med en ambisjon, og den deler jeg og, men det gjelder å konkretisere det i NTP, sier Orten.