Køene er lange ved Hellebroa i Ålesund i rushtiden. Over broa går all trafikk til og fra Aspøya, Skarbøvika og Hessa. På Aspøya ligger også politistasjonen, og utrykning i rushen er ofte vanskelig.
- Les også:
– En prekær situasjon
Noe av bakgrunnen for støtten fra fylkeskommunalt hold ligger også i problemene som bussene har. Med full stans i rushtrafikken er det ofte vanskelig å holde rutetidene.
– Situasjonen er prekær slik den er nå. Vi i fylket får ofte kritikk når det gjelder busstilbudet. Men for å ordne opp i forholdet må det være vilje til å få ting til å fungere, sier lederen i samferdselsutvalget, Oddbjørn Vatne.
– Ja til spleiselag
Mandag ble formannskapet i Ålesund orientert om at private aktører vil være med på finansieringen av en undersjøisk tunnel til 360 millioner kroner. Samferdselspolitikeren stiller seg positiv til privat medvirkning.
– Det er alltid slik at det må spleiselag til for å få til ting i samfunnet. I vårt området er næringslivet ofte frempå for å få ting til å fungere. Og en slik tunnel kan også være med på å åpne for mer boligbygging i området, sier Vatne.
– Vanskelig å holde ruten
Oddbjørn Vatne er spesielt bekymret for driften av bussene i Ålesund. Fylkeskommunen har ansvaret for bussdriften, og gjennom en anbudskonkurranse er kjøringen gitt til Nettbuss Møre.
– Fylket har blant annet ansvar for bussene i området. Og vi ser at når bussene har kjørt over Hellebroa og utover mot Hessa, er det slett ikke sikkert når de klarer å komme seg tilbake igjen, sier han.
– Flere flaskehalser
I forbindelse med bussdriften mener Oddbjørn Vatne å ha registrert flere flaskehalser. Og i fremtiden blir det behov for nye oppstillingsplasser for bussene.
– Vi ønsker å få ryddet Keiser Wilhelms gate. Vi ønsker å parkere busser der, i stedet for på den gamle rutebilstasjonen, sier Vatne.