– Politikerne må ikke være så feige

NHO-direktør i Møre og Romsdal, Torill Ytreberg var klar på at politikerne må våge å bestemme seg for trasevalg på den fergefrie E39-strekningen, før stortingsvalget i 2013.

Panel førde

Både Oskar Grimstad, Liv Signe Navarsete, Else May Botten m.fl. deltok på paneldebatten i Førde fredag.

Foto: Geir Bjarte Hjetland / NRK

– Jeg skjønner jo at ingen tør å komme med upopulære beslutninger før valget, men det er altfor treg fremdrift med fergefri E39 slik situasjonen er i dag. Enighet er vel og bra, men politikerne må bestemme seg for trasevalg, slik at vi får utløst planleggingsmidler i statsbudsjettet for 2014, sier NHO-direktør i Møre og Romsdal, Torill Ytreberg.

Torill Ytreberg, NHO

NHO-direktør i Møre og Romsdal, Torill Ytreberg.

Foto: NHO

– Politikerne må ikke være så feige! sier hun.

Ytringene kommer i kjølvannet av dagens politikerdebatt i Førde, der blant annet Kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete, samt Oskar Grimstad (Frp), Else May Botten (Ap) og flere deltok.

Temaet var fergefri E39, og de påfølgende fjordkryssingene i Sogn og Fjordane, og delvis Møre og Romsdal. Totalt er det åtte fjordkryssinger som vil binde sammen strekningen Kristiansand-Trondheim, og gildet vil totalt ha en prislapp på 150 milliarder kroner.

Prosjektet skal realiseres innen 20 år – altså innen 2033.

– Setter en hel landsdel på vent

Men innen den tid er det mye planlegging som skal gjennomføres. Da krever både NHO-direktøren, fylkesvaraordfører Jenny Følling og næringslivet beslutninger fra politikerne.

– Hvor uheldig er trasèkrangelen?

Jenny Følling

Fylkesvaraordfører Jenny Følling i Sogn og Fjordane.

Foto: NRK

– Den er uheldig, fordi man setter en hel landsdel på vent. Det er ikke bra for noen.

– Avklaring av trasè er viktig, for å kunne komme seg et steg videre. Det viktigste er at vi får nok planlegginsmidler i 2014–15 og 16, samt midler til å følge opp Nasjonal Transportplan (NTP), sier Følling.

Frykter ikke regjeringsskifte

Ytreberg sier Statens vegvesen står klar til å gyve løs på prosjektet. Ingen av de to frykter at et regjeringsskifte vil sette en stopper for planene om fergefri E39.

– Prosjektet blir nok uansett gjennomført, fordi presset fra næringslivet og innbyggerne er så stort. Det er bare et spørsmål om vi klarer å ha god fremdrift i planleggingen og utbyggingen, sier Ytreberg.

NRK Møre og Romsdals politiske kommentator, Trond Vestre, sier han synes fredagens debatt i Førde var av det friske slaget.

– Jeg synes politikerne svarte godt for seg, og det kom tydelig fram at alle ønsker å realisere fergefri E39. Det store spørsmålet nå er om det kommer planleggingsmidler i 2014.

Ferjefri E39

Fergefri E39 vil inkludere hele åtte fjordkryssinger, og sørge for tørrskodd vei mellom Kristiansand og Trondheim.

Foto: Frå presentasjonen til fylkeskommunane

Siste video/lyd

Ein fem år lang krangel etter rehabilitieringa av Freifjordtunnelen, hamnar no i forliksrådet. 
Statens vegvesen meiner ei svakheit i plastduken som ble laga, kan gi ekstrakostnader i hundremillionar-klassen.
Ålesund kommune har kome på kant med delar av kulturlivet i byen. Då det kom fram at mellom andre Matfestivalen ikkje lenger får halde til på sin tradisjonelle plass midt i sentrum - har mange års irritasjon kome til overflata.
Utdanninga for fagarbeidarane i maritim industri kan bli endra. Ei fersk masteroppgåve konkluderer blant anna med at ein må sjå på heile utdanningsløpet - og at haldninga til yrkesfaga må bli betre.