NRK Meny

– Politikerne må ikke være så feige

NHO-direktør i Møre og Romsdal, Torill Ytreberg var klar på at politikerne må våge å bestemme seg for trasevalg på den fergefrie E39-strekningen, før stortingsvalget i 2013.

Panel førde

Både Oskar Grimstad, Liv Signe Navarsete, Else May Botten m.fl. deltok på paneldebatten i Førde fredag.

Foto: Geir Bjarte Hjetland / NRK

Artikkelen er flere år gammel.

– Jeg skjønner jo at ingen tør å komme med upopulære beslutninger før valget, men det er altfor treg fremdrift med fergefri E39 slik situasjonen er i dag. Enighet er vel og bra, men politikerne må bestemme seg for trasevalg, slik at vi får utløst planleggingsmidler i statsbudsjettet for 2014, sier NHO-direktør i Møre og Romsdal, Torill Ytreberg.

Torill Ytreberg, NHO

NHO-direktør i Møre og Romsdal, Torill Ytreberg.

Foto: NHO

– Politikerne må ikke være så feige! sier hun.

Ytringene kommer i kjølvannet av dagens politikerdebatt i Førde, der blant annet Kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete, samt Oskar Grimstad (Frp), Else May Botten (Ap) og flere deltok.

Temaet var fergefri E39, og de påfølgende fjordkryssingene i Sogn og Fjordane, og delvis Møre og Romsdal. Totalt er det åtte fjordkryssinger som vil binde sammen strekningen Kristiansand-Trondheim, og gildet vil totalt ha en prislapp på 150 milliarder kroner.

Prosjektet skal realiseres innen 20 år – altså innen 2033.

– Setter en hel landsdel på vent

Men innen den tid er det mye planlegging som skal gjennomføres. Da krever både NHO-direktøren, fylkesvaraordfører Jenny Følling og næringslivet beslutninger fra politikerne.

– Hvor uheldig er trasèkrangelen?

Jenny Følling

Fylkesvaraordfører Jenny Følling i Sogn og Fjordane.

Foto: NRK

– Den er uheldig, fordi man setter en hel landsdel på vent. Det er ikke bra for noen.

– Avklaring av trasè er viktig, for å kunne komme seg et steg videre. Det viktigste er at vi får nok planlegginsmidler i 2014–15 og 16, samt midler til å følge opp Nasjonal Transportplan (NTP), sier Følling.

Frykter ikke regjeringsskifte

Ytreberg sier Statens vegvesen står klar til å gyve løs på prosjektet. Ingen av de to frykter at et regjeringsskifte vil sette en stopper for planene om fergefri E39.

– Prosjektet blir nok uansett gjennomført, fordi presset fra næringslivet og innbyggerne er så stort. Det er bare et spørsmål om vi klarer å ha god fremdrift i planleggingen og utbyggingen, sier Ytreberg.

NRK Møre og Romsdals politiske kommentator, Trond Vestre, sier han synes fredagens debatt i Førde var av det friske slaget.

– Jeg synes politikerne svarte godt for seg, og det kom tydelig fram at alle ønsker å realisere fergefri E39. Det store spørsmålet nå er om det kommer planleggingsmidler i 2014.

Ferjefri E39

Fergefri E39 vil inkludere hele åtte fjordkryssinger, og sørge for tørrskodd vei mellom Kristiansand og Trondheim.

Foto: Frå presentasjonen til fylkeskommunane

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.