Konkursspøkelse henger over Havila Shipping etter at nattens forhandlinger ikke førte frem til en løsning.
Selskapet hadde håpet at minimum to tredjedeler av obligasjonslånene sa ja til en justert restruktureringsplan, men det skjedde altså ikke.
– Nå er konkurs et reelt alternativ i Havila, sier kredittanalytiker Ola Beinnes Fosse i DNB Markets til maritime.no.
Overfor NRK forklarer han ytterligere.
– Havila er blant offshoreselskapene som er høyest belånt. De har tatt opp lån basert på et visst aktivitetsnivå, en viss inntjening. Og i dagens marked er ikke den inntjeningen tilstrekkelig til å dekke renter og avdrag, sier Fosse.
- Les også:
– Jobber mot ny avtale
Havila har hatt bankenes støtte, men over én tredjedel av de 130 obligasjonseierne i lånet Havio8 på 500 millioner kroner stemte nei til den nye planen.
– Forslaget ble nedstemt, og nå begynner vi på nytt. Avtalen vi hadde med bankene gjelder ikke lenger, og vi jobber mot en ny avtale der vi ikke betaler renter og avdrag på lån, sier administrerende direktør i Havila Shipping, Njål Sævik.
Selskapet sier at de vil fortsette driften av skipene videre og holde arbeidsplassene inntakt. Fosse understreker at Havila enda ikke er teknisk konkurs.
– Det er viktig å få frem at de hadde rundt 300 millioner kroner i kontanter etter tredje kvartal i fjor. De har fortsatt penger til å drifte selskapet videre, og når de nå får rente- og avdragsfrihet får de tid på seg til å finne en ny løsning, sier Fosse til maritime.no.
- Les også: