Hopp til innhold

– Nå er konkurs et reelt alternativ

Kredittanalytiker Ola Beinnes Fosse i DNB Markets mener at Havila Shipping kan nærme seg kanten av stupet.

Havila

OFFSHORE: Havila står i fare for å gå konkurs. Det mener kredittanalytiker, Ola Beinnes Fosse.

Foto: Eva Sleire / NRK

Ola Beinnes Fosse i DNB Markets

ANALYTIKER: Ola Beinnes Fosse i DNB Markets.

Foto: DNB Markets

Konkursspøkelse henger over Havila Shipping etter at nattens forhandlinger ikke førte frem til en løsning.

Selskapet hadde håpet at minimum to tredjedeler av obligasjonslånene sa ja til en justert restruktureringsplan, men det skjedde altså ikke.

– Nå er konkurs et reelt alternativ i Havila, sier kredittanalytiker Ola Beinnes Fosse i DNB Markets til maritime.no.

Overfor NRK forklarer han ytterligere.

– Havila er blant offshoreselskapene som er høyest belånt. De har tatt opp lån basert på et visst aktivitetsnivå, en viss inntjening. Og i dagens marked er ikke den inntjeningen tilstrekkelig til å dekke renter og avdrag, sier Fosse.

Havila Subsea 7 ved kai

OFFSHORE: Havila står i fare for å gå konkurs.

Foto: Frode Berg / NRK

– Jobber mot ny avtale

Havila har hatt bankenes støtte, men over én tredjedel av de 130 obligasjonseierne i lånet Havio8 på 500 millioner kroner stemte nei til den nye planen.

– Forslaget ble nedstemt, og nå begynner vi på nytt. Avtalen vi hadde med bankene gjelder ikke lenger, og vi jobber mot en ny avtale der vi ikke betaler renter og avdrag på lån, sier administrerende direktør i Havila Shipping, Njål Sævik.

Selskapet sier at de vil fortsette driften av skipene videre og holde arbeidsplassene inntakt. Fosse understreker at Havila enda ikke er teknisk konkurs.

– Det er viktig å få frem at de hadde rundt 300 millioner kroner i kontanter etter tredje kvartal i fjor. De har fortsatt penger til å drifte selskapet videre, og når de nå får rente- og avdragsfrihet får de tid på seg til å finne en ny løsning, sier Fosse til maritime.no.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL