NAV tar situasjonen alvorlig og har kurset egne ansatte i temaet personlig økonomi. I fjor fikk etaten 19000 henvendelser fra folk som trengte råd og hjelp.
Stadig flere går i fella
Snorre Visnes som er økonomirådgiver ved NAV i Kristiansund forteller at det er stadig flere som går i fella og har tatt opp for mye i lån. Hans råd til de som merker at det blir trangt, er å søke hjelp fortest mulig og så sette «tæring etter næring»
– Jeg vil si at folk må være ytterst forsikring med å stifte gjeld- typisk forbruksgjeld, sier Visnes.
I 2015 tok ca. 7000 personer i Norge kontakt på telefon og 10.000 på chat
i 2016 var det ca. 8000 på telefon og 11.000 på chat, viser tallene fra NAV sentralt.
Også lokalt merker vi tendensen, forteller Visnes og kollega Catrine Hellstrøm.
Tabu
Pengeproblem er ofte et tabubelagt emne. Catrine Hellstrøm som også jobber ved NAV-kontoret i Kristaisnund forteller at hun får kontakt med personer som ikke ved tom de klarer å betale regningene. Det er krevende når du har barn i barnehagen og ikke vet om du klarer å få betalt bargehagrekningen, forteller hun.
Når økonomien blir dårlig rammer det også aktivitetene. Dårlig økonomi stopper utviklingen. Hellstrøm ber alle som føler at det går feil vei om å ta kontakt med NAV på telefonen 800GJELD eller på chat.
– Vi bruker ikke så mye tid på å snakke om hvorfor en personeller familie har havnet i den situasjonen, men vi bruker tida på å finne ut hvordan det skal være mulig å komme ut av den, sier Catrine Hellstrøm
Mandag 23.og tirsdag 24.januar arrangerer NAV gratis kurs for de som vil lære mer om personlig økonomi i Bystyresalen i Kristiansund