For ett år siden var Anki Bäckmann i full jobb som lektor ved Stranda ungdomsskole. I dag er hun uføretrygdet med en sjelden nevrologisk sykdom.
- Les også:
Sykdommen gjør at hun har puste- og talevansker og dårlig balanse. Hun har også problemer med samsynet og hendene blir verre og verre å koordinere. Kroppen sliter, men det gjør ikke tankene.
– Selv kjemper jeg for min rett til drosje mens jeg enda er i stand til å gjøre noe. Jeg er lektor og sosionom. Jeg vet hvilke rettigheter jeg har, forteller Bäckmann.
Vil klare seg uten hjelp lengst mulig
For å få beholde funksjonene så lenge som mulig får Bäckmann behandling hos fysioterapeut i hjemkommunen Norddal på Sunnmøre. Denne behandlingen er avgjørende for at hun kan klare seg selv uten hjelp lengst mulig.
I ett år har Bäckmann hatt drosje til og fra behandlingen. Alle pasienter har rett til å få dekket utgifter til reiser til og fra offentlig godkjent behandling. Det er de fire regionale helseforetakene som har ansvaret for å finansiere pasientreiser gjennom det lokale helseforetaket.
I juni tok et nytt selskap over pasientkjøringen i Bäckmanns kommune, og da ble det krøll. Det forrige transportselskapet hadde seks personbiler til disposisjon. Selskapet som vant anbudsrunden dekker all pasientkjøring til og fra Norddal kommune med to minibusser.
- Les også:
Lang ventetid blir problematisk
Selv om hun bor kun ti minutter unna behandlingsstedet har hun blitt hentet en time før behandling. I tillegg har hun måttet vente i to timer etter at behandlingen er ferdig før hun har blitt kjørt hjem. I anbudet heter det at maksimal ventetid for pasientene skal være på 30 minutter.
– Etter fysioterapi er jeg sliten og må komme meg hjem for å hvile. Etter 30 minutter venting får jeg problemer. Da øker ataksien i hendene mine og jeg kan ikke tilkalle hjelp på sms. Pustevanskene øker også og dermed talevanskene.
Henvendte seg til Fylkeslegen
Bäckman forsøkte å henvende seg til Pasientreiser for å fortelle om problemene, men fikk beskjed om at hun kunne bestille og betale drosje selv, for å så søke om refusjon etterpå.
Derfor bestemte hun seg for å henvende seg til Fylkeslegen som ga klar beskjed om at dersom behovet var attestert av helsepersonell og medisinsk begrunnet skulle Bäckmann ha drosje etter sjuketransportforskriftens paragraf 5.
4. juli fikk Pasientreiser en kopi av svaret fra Fylkeslegen, men drosje har hun ennå ikke fått. 8. august fikk Bäckmann tilbud om rullestol til og fra minibussen.
– Dette forslaget løser ikke problemet, det ville skapt mer venting for meg da det bare er én av bussene som har rampe for rullestol, sier Bäckmann.
Kontaktet advokat
Nå har Bäckmann kontaktet advokat for å få svar med Pasientreiser. Da havnet klagene hos en advokat i Helse Midt-Norge. Bäckmann leverte attester fra fysioterapeut, fastlege og en nevrolog-spesialist fra sykehuset i Molde. Alt etter forskriften.
– Da ble det stilt spørsmål ved hvorfor vi ikke hadde spesifisert at jeg trenger en personbil. Det har jeg gjort mange ganger.
- Les også:
Hun sier at Helse Midt-Norge så bort ifra klagene på lang ventetid, og hvordan det påvirker henne.
– De snakket mer om at en drosje like så godt kan være en minibuss. Loven her er tydelig, og Fylkeslegen har vært klar på hva han mener. Jeg har levert attestasjoner fra leger og fysioterapeut. Og jeg har skrevet flere ganger at det er personbil jeg ønsker – ikke minibuss, forklarer Bäckmann.
Bäckmanns fastlege har i en ny attest spesifisert personbil.
Sjokkert over Helse Midt-Norge
– Jeg er sjokkert over at Helse Midt-Norge og Pasientreiser ikke er forberedt på at alle ikke kan bruke minibuss.
Nå befinner Bäckmann seg i en uavklart situasjon der hun ikke har transport til nødvendig helsehjelp. Samtidig vet hun at flere andre kommuner skal legge ut syketransporten på anbud.
– Det er mange i samme båt som meg, syke mennesker som ikke orker å kjempe. Enten blir de kjørt av venner og naboer, noen venter i timevis på transport, og andre mister legetimer ved sykehuset fordi de kommer for sent, sier Bäckmann.
Venta i over to timer på transport
Bäckmanns fysioterapeut, Karl Johan Tafjord, forteller at hun har vært hos ham to til tre ganger i uken for å vedlikeholde funksjonen i form av trening av kondisjon og styrke.
– Hun har slitt med å komme seg til de timene fordi hun har en pasienttransport som hun ikke er komfortabel med.
Han forteller at de gangene hun har ventet på transport har hun blitt så sliten at hun har trengt lang tid på å komme seg.
- Les også:
– Hvis hun må bruke opp til to dager for å hente seg inn igjen på grunn av lang venting på transport etter trening så er belastningen mye større enn den positive effekten av trening. Da er det ingen hensikt i å trene heller.
– Jeg vet ikke hvorfor de ikke gjør noe med det. Jeg har sagt fra om at hun trenger vanlig drosje.
– Får ikke det hun har krav på
Advokat Sigurd Vestrheim ble kontaktet av Bäckman for en drøy uke siden. Han mener hun ikke får den transporten hun har krav på etter det regelverket som gjelder for syketransport.
– Hun har dokumentert behovet sitt med attester fra en behandlende fysioterapeut, fastlege og sykehuslege som er spesialist. I tillegg har hun attestert situasjonen til selskapet som driver med pasienttransport uten at de får et fornuftig svar tilbake, sier Vestrheim.
– Vi har ikke fått et klart svar
Saken står fremdeles hos Pasientreiser. Det er legens uttalelser som er retningsgivende for hvilke rettigheter hun har. Hun klagde til Fylkeslegen som besvarte klagen i juli i år. Fylkeslegen svarte at syketransport om nødvendig kan skje med personbil, under forutsetning at dette attesteres av helsepersonell.
– Slik attest har Bäckmann fått. Vi har likevel ikke fått et klart svar på hvorfor Helse-Midt ikke klarer å skaffe annen transport. Det kan være at det ligger økonomiske grunner bak det hele, sier advokaten.
- Les også:
– Saka har også havnet på bordet til advokaten i Helse-Midt. Hva skjer der?
– De mener at dette ikke er godt nok dokumentert. Vi er nå i en diskusjon om hva som menes med "drosje". Helse-Midt mener at drosje og minibuss i «vanlig språkbruk» er det samme selv om det er presisert i legeattestene at hun trenger en personbil, ikke minibuss.
– Selskapet som har anbudet har bare turvogner. Advokatene i Helse-Midt mener at ordet turvogn kan likestilles med en drosje – og at det må være tilstrekkelig. Det har vist seg at det ikke er.
Advokaten vil at helseforetaket skal samarbeide med legene som har vurdert Bäckmann. Så lenge legene får overbevist dem om at behovet for personbil er til stede så regner han med at det hele løser seg.
Ikke krav om personbil
Marita Ausdal i Pasientreiser i Møre og Romsdal forklarer at hun ikke kan gå inn på akkurat denne saken. Men hun gir et svar på generelt grunnlag.
– Vi tilbyr tilrettelagt transport med god sittekomfort og tilgjengelighet. Vi stiller ikke krav til at det skal være personbil, sier Ausdal.
- Les også:
I denne kommunen ble Bäckmanns situasjon forandret fordi et nytt selskap vant anbudsrunden. Ausdal forteller at kvalifiserte aktører stiller likt, og konkurrerer på pris.
– Vi gjør vårt ytterste for å hjelpe dem som har behov for tilrettelagt transport. Spesielle behov på helsemessig grunnlag er meldt inn ved bestilling av transport slik at de kan tilrettelegge videre.
– Hvis pasienten har måttet vente ønsker vi en skriftlig klage på hvert enkelt tilfelle. Slik kan vi også bli bedre, sier Ausdal.