Senterpartipolitiker og styreleder i Halsafjordsambandet, Kristin Sørheim er klar i sin tale. Viktige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal må stå samlet i kampen mot resten av landet, fremfor å konkurrere mot hverandre om vegmidlene.
– Vegprosjektene i Møre og Romsdal er også de prosjektene som har kommet lengst frem i løypa i forhold til planlegging, og det er svært viktig at vi står samlet frem mot sluttbehandlingen av Nasjonal Transportplan, sier Sørheim.
Tre prosjekt gjør felles sak
HAFAST, Møreaksen og Halsafjordsambandet gjør nå felles sak om å få de ferjefrie E39-prosjektene frem i køen.
De tre prosjekta går nå sammen om å presse på regjeringa før Nasjonal Transportplan blir behandla i Stortinget.
Kristin Sørheim, mener de står sterkere av å opptre samla.
– Ved å samle oss og presse på, kan vi hindre at våre prosjekt ikke havner bakerst i køen i det 20-årsperspektivet som ferjefritt E-39 har, sier Sørheim.
Saken fortsetter under bildet.
Trøbbel sør for Møre og Romsdal
Ferjefritt E39 skal altså stå ferdig rundt 2034, men strid lenger sør på Vestlandet om trasevalg kan også skapte trøbbel for prosjekta i Møre og Romsdal.
– Det virker som regjeringa har litt beslutningsvegring med dette. Årsaken er at det ikke er så tydelig lokal enighet om trasevalg og så avklart i andre fylker som i Møre og Romsdal. Våre prosjekt lider også av at det ikke er et konkret konsept som foreligger, sier Sørheim.
Daglig leder i Hafast, Kjell Sandli, sier de tre prosjekta i Møre ikke er konkurrenter, og han tror det er nyttig at de står sammen.
– Det er særlig to grunner til det. Jeg tror at dersom vi står samlet, så kan vu påvirke hele fremdriften for et ferjefritt E39. Jeg tror det er viktig å følge opp de signalene som er kommet i nasjonal transportplan om at det skal satse på E-39.
– Så at Møre og Romsdal står samlet er et godt signal tilbake til de politikerne som har sagt at dette store vegprosjektet skal prioriteres, sier Sandli.