Hopp til innhold

– Folk er fortvilet og forbannet

Transportnæringen er grundig lei den ustabile fergesituasjonen mellom Hareid og Sulesund. – Store summer går tapt hver dag fordi kapasiteten er for dårlig på strekningen, sier Norges Lastebileier-Forbund.

Ullensvang

Den utskjelte ferga Ullensvang kommer i dag tilbake igjen på sambandet Hareid-Sulesund.

Foto: Arne Flatin / NRK

– Vi får daglig telefoner fra medlemmer som både er fortvilet og forbannet over at det ikke skjer noe på denne strekningen, sier fylkesleder Finn Andre Fredvig-Erichsen i Norges Lastebileier-Forbund.

Han er lei av problemene som har vært på sambandet mellom Hareid og Sulesund, og frustrasjonen retter seg spesielt mot bilferga Ullensvang.

– Ferga er for mye ute av drift, og har ikke kapasitet til å holde tidene sine. I tillegg tar den ikke alle de bilene den skal, sier Fredvig-Erichsen.

Han sier at transportfirmaene må kalkulere inn at de blir stående igjen i hvert fall en avgang.

– Da må vi starte tidligere, og får problemer med å forsvare både kostnadene og kjøretiden til de ansatte.

– Har den kapasiteten den skal ha

Inge Utåker, Norled

Regionsjef i Norled, Inge Andre Utåker, sier Ullensvang har den kapasiteten den skal ha.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Regionsjef i Norled, Inge Andre Utåker, tilbakeviser at Ullensvang ikke tar det antall biler den skal ta.

– Ullensvang har den kapasiteten den skal ha. Det er definert hvor mange personbiler og lastebiler fergen skal ta og Ullensvang oppfyller disse kravene, sier han.

Han sier også at trafikken på sambandet hittil i år har vært større enn den var i fjor på samme tid.

– Så vi frakter flere biler. Og det er på plass et arbeid for å få inn en tredje ferge.

Snart brukt opp dagene den kan være ute av drift

Fredvig-Erichsen sier at de har snakket med Statens vegvesen flere ganger i håp om å finne en løsning. Han mener at lastebilnæringen fremover må bli hørt når ferger skal bli byttet ut i fremtiden.

– Alle forsinkelser fører til store problemer både for bileierne og sjåfører, og til sjuende og sist de som skal ha varene som vi transporterer, sier han.

Den mer enn 30 år gamle ferga Ullensvang har fått massiv kritikk både fra kommunen og pendlere, og kritikken startet allerede før ferga starta å trafikkere sambandet 1. januar i år. Og kritikken har ikke blitt mindre etter at ferga har hatt tekniske problemer flere ganger de siste månedene.

I kontrakten til Norled står det at de kan sette inn en reserveferge med redusert kapasitet i 21 dager i løpet av et år. Hittil har den allerede brukt opp 17 av disse dagene. Dersom de overskrider denne grensen må de sette inn en ferge med like stor kapasitet som den som skal erstattes – hvis ikke må selskapet betale dagbøter.

– Vi er klar over dette problemet, sier Utåker.

– Skjønner frustrasjon over tekniske problemer

Ferga Høgsfjord har denne uka erstattet Ullensvang som har vært inne til årlig vedlikehold. Utåker skjønner veldig godt at lastebileierne blir frustrerte når reserveferga går i sambandet.

– Da går jo kapasiteten betydelig ned. Jeg skjønner også at de blir frustrerte når ferga innstilles på kort varsel på grunn av tekniske problemer. men foreløpig har vi ikke brutt kontrakten. Tvert imot har vi en reserveferge som har større kvalitet enn det kontrakten stiller som krav, sier Utåker.

Fredag vil Ullensvang være tilbake i sambandet.