– Fergefylkene må få penger som matcher den faktiske situasjonen

Samferdselssjefen i Møre og Romsdal, Arild Fuglseth, tar til orde for å endre kriteriene for finansiering av fergedrifta på fylkesvegsambandene.

Arild Fuglseth ferge

Kriteriene for hvordan fergedrifta skal finansieres bør endres, sier samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal.

Foto: NRK
Trond Vestre
Journalist

Fuglseth mener trafikkmengde, tungtrafikk, sesongvariasjoner og gjenstående biler er kriterier som treffer bedre enn kriteriene som gjelder i dag, og som er basert på antallet samband og innbyggertall.

Fuglseth la frem forslaget under møtet med transportkomiteen på Stortinget i går.

Mangler 100-150 millioner kroner

Arild Fuglseth

Arild Fuglseth er samferdselssjef i Møre og Romsdal.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Det er mange faktorer som påvirker kostnadene. En ting er jo trafikkmengden, en annen ting er hvor mange store kjøretøy som er på fergene, og vi har også sesongvariasjonene. Disse forholdene tar ikke dagens system hensyn til, sier Arild Fuglseth.

– Når vi ser at Møre og Romsdal Fylkeskommune mangler 100-150 millioner kroner på fergedrifta så er det fordi inntektssystemet ikke treffer godt nok.

Transportkomiteen skal i to dager reise gjennom Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Det skjer i forbindelse med arbeidet med den nasjonale transportplanen, NTP. Komiteen startet reisen med et møte i Molde mandag der blant annet de to fylkeskommunene, regionvegsjefene, Kystverket, vegdirektøren og jernbanedirektøren deltok.

– Gode innspill

Forslaget kom bardus på komiteens medlemmer, men Helge Orten (H) som er valgt inn på Stortinget fra Møre og Romsdal, mener det er et spennende forslag.

Helge Orten

Helge Orten (H) er medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomitè.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Jeg synes dette er gode innspill fra Møre og Romsdal Fylkeskommune. Dagens kriterier for lite treffsikre. Den tilbakemeldingen vi har fått fra departementet er at det er vanskelig å finne gode, objektive kriterier slik at det blir mest mulig rettferdige. Nå har vi fått et godt innspill som jeg synes vi skal ta med oss i det videre arbeidet. Målet må jo være å ha en mest mulig treffsikker ordning, sier Helge Orten.

En større plattform

I Møre og Romsdal har kostnadene skutt i været de siste årene som følge av at anbudsprisene har gått opp. Også trafikken har økt kraftig på en del av fergesambandëne i Møre og Romsdal. Men skal forslaget om å endre kriteriene få gjennomslag må Møre og Romsdal skape en bredere allianse.

– Vi kommer til å bruke medlemskapet vårt i Vestlandsrådet for å skape en større plattform, sier fylkesordføreren i Møre og Romsdal, Jon Aasen (Ap).

Helt nødvendig

Også Sogn og Fjordane fylkeskommune merker de økte kostnadene ved fergedrifta. Lederen i samferdselsutvalet, Noralv Distad (H), synes det er vanskelig å ta stilling til det konkrete forslaget, men mener det er behov for å se nærmere på kriteriene.

– Ja, jeg tror det er helt nødvendig å se på fergekriteriene fordi dette er krevende for oss. Fergedrifta er dyrt og kostnadene har økt så det er helt nødvendig å få en gjennomgang for å sikre oss at vi får en tilfredsstillende finansiering, sier Noralv Distad.

Siste video/lyd

Han likar å halde på heime i garasjen. Tidlegare har han bygd ein kopi av Pelle Politibil, og i februar i år sette han i gang eit nytt prosjekt som han no er i ferd med å avslutte.
Avisene bur seg på nok ei helg der folk ikkje får avisa si.
Tidens Krav i Kristiansund set inn ekstratiltak for å kunne å nå ut til alle med laurdagsavisa.
Arbeidsledigheten blant ingeniørene mer en doblet i Møre og Romsdal på ett år.