NRK Meny
Normal

– Er ikke norsk godt nok?

Du trenger ikke gå mange meter inn i et hvilket som helst norsk kjøpesenter før plakatene lyser mot deg: Plakat på plakat med teksten SALE. På denne måten vil butikk-kjedene fortelle at det er SALG på varer som er billigere enn ellers i året.

Engelsk salg - sale

Dette er fotofangst fra en liten runde i et hjørne av et kjøpesenter i Ålesund. De engelskspråklige salgsplakatene dominerer fullstendig.

Foto: Terje Reite / NRK

NRK Møre og Romsdal lurte på om vi var de eneste som stusset på at norske butikk-kjeder bruker engelsk i kommunikasjonen med sine kunder i Norge. Og reaksjonene lot ikke vente på seg.

Endelig er der noen andre enn meg som reagerer på dette. Jeg har i mange år lurt på om butikk-kjedene ikke har norske ansatte/eiere. Vil ha tilbake det norske språket.

Vigdis Lenning på Facebook

Vigdis Lenning er bare én av over 100 personer som har likt eller kommentert spørsmålet på Facebook og Instagram. Og de aller fleste stiller store spørsmålstegn ved den omfattende bruken av engelsk i norske butikker.

Endelig er der noen andre enn meg som reagerer på dette. Jeg har i mange år lurt på om butikk-kjedene ikke har norske ansatte/eiere. Vil ha tilbake det norske språket.

Vigdis Lenning på Facebook

Engasjement på Facebook og Instagram

Om du vil sjekke ut hele debatten om norsk og engelsk på norske kjøpesentre, kan du se hele Facebook-posten her:

– Resultat av mindreverdighetskompleks

NRK har valgt å legge spørsmålet frem for lederen i en av institusjonene som jobber med det norske språket. Det nasjonale Nynorsksenteret er tilknyttet Høgskolen i Volda og skal medvirke til at norskundervisningen i norsk skole blir så god som mulig.

– Språkbruken vitner om mindreverdighetskomplekser i forhold til sitt eget språk, sier leder for senteret, Torgeir Dimmen.

Torgeir Dimmen mener at butikk-kjeder preger det offentlige rommet på en slik måte med språkbruken sin, at de burde ha et språklig samfunnsansvar.

De bør ha et ansvar for skikkelig og godt språk. Men de mener kanskje at engelsk er både fjongere og mer attraktivt? Dette blir både tullete og unødvendig.

Torgeir Dimmen

Torgeir Dimmen har engasjert seg i reklamespråket i en årrekke. Han mener det er helt unødvendig av butikk-kjedene å bruke engelsk i kommunikasjonen med norske kunder.

Foto: Heidi Fagna / NRK

– Et internasjonalt konsern

Dressmann, som tilhører Varner-konsernet, er en av kjedene som i disse dager pryder butikkene sine med SALE-plakater. De hevder at det i mange tilfelle er vanskelig å bruke norsk, og poengterer at de er en internasjonal kjede.

– Vi er et internasjonalt konsern. Engelsk holder produksjonskostnadene lave og vi slipper å jobbe med oversettelse, sier markedssjef Snorre Vik til NRK.

– Vi vil holde samme nivå som konkurrentene

Han fremholder at de er representert i flere land, og at de ønsker å bruke de lokale språkene der det er mulig. I denne bransjen finnes det et internasjonalt «kategorispråk» som Dressmann også ønsker å benytte.

– Vi vil holde det samme nivået som våre konkurrenter. De fleste er utenlandske og bruker engelsk som kommunikasjonsspråk.

Noen mener at butikkjeder har et samfunnsansvar fordi dere er sterkt profilerte språkbrukere?

Vi vil selv vurdere hva som er best for oss og hvordan vi lager best verdiskaping for vår bedrift, sier Snorre Vik.

Noen støtter engelsk

Rett skal være rett. Ikke alle som diskuterer på Facebook har noe imot at kjedene bruker engelsk. Men de er i stort mindretall.

Det er mye rart folk bryr seg med.

Kjellaug Larsen på Facebook

– Bør skjerpe seg

Torgeir Dimmen i Nynorsksenteret kjøper ikke argumentene fra butikk-kjedene. Han ber dem om å endre kursen og bruke norsk i Norge.

– Vi får engelsk inn fra alle kanter. Butikk-kjedene er blant dem som bør skjerpe seg, sier Dimmen.