NRK Meny
Normal

– Disse forholdene er umenneskelige

Mannskapet om bord på den russiske fraktebåten som ligger til kai i Kristiansund lever under umenneskelige forhold. – Noe må gjøres, sier Tore Stene i Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF).

Den russiske båten nadir

Den russiske fraktebåten skal etter planen ut på havet igjen om to uker. Nå håper ITF at Sjømannsforbundet vil sette mannskapet på land.

Foto: Roar Halten / NRK

Artikkelen er mer enn to år gammel.

Den russiske fraktebåten «Nadir» som ligger til kai i Kristiansund skal etter planen ut på havet igjen om 14 dager. Der har den ingenting å gjøre mener inspektør i Sjømannsforbundet, Rune Larsen, som tirsdag var om bord i båten.

Det russiske frakteskipet ser mer ut som en rustholk

Det russiske frakteskipet er dekket av rust og overalt om bord ligger løse planker og skrot.

Foto: Roar Halten / NRK

Han har inspisert et utall skip opp gjennom årene, og har aldri sett noe lignende. Både innvendig og utvendig er forholdene kritikkverdige.

– Dette er det desidert verste jeg noen gang har sett, sier Larsen som vil ta kontakt med Mattilsynet for at de også kan gå om bord i båten og se på forholdene.

Forrige uke var det utrykning da det brant om bord. Det gjorde forholdene bare verre.

Mannskapet er redde

Lugar om bord Nadir

Under kummerlige forhold bor tre-fire mann på den russiske fraktebåten.

Foto: Roar Halten / NRK

Mannskapet på 14 som jobber om bord i båten sover tre-fire mann på samme lugar. Overalt ligger det løse planker, og hele båten er tilsynelatende dekket av rust.

– Hygienen om bord er langt under pari, sier Tore Stene i Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen.

Stene sier at de ca en gang i året får henvendelser av denne typen.

Sergej Aslanov

Sergej Aslanov er maskinist om bord på den russiske fraktebåten Nadir.

Foto: Roar Halten / NRK

– Men noe så graverende som det man ser her, er det ikke ofte vi ser, sier han.

Mannskapet sier at de er avhengig av å ha jobb og tjene penger, men de frykter for egen sikkerhet når de jobber på båten.

– Jeg vet at det er farlig om bord, men jeg kan ikke gjøre noe, sier Sergej Aslanov, som er maskinist på båten.

– Bør sette mannskapet på land

Stene håper at Sjøfartsdirektoratet nå tar affære.

Gulvet om bord på den russiske båten Nadir

Slik ser gulvet om bord i båten ut.

Foto: Roar Halten / NRK

– De må gå om bord og se på forholdene. Det ligger i deres hender akkurat nå. I utgangspunktet så burde mannskapet vært tatt på land og eventuelt sendt hjem, sier han.

Den norske agenten, Kristiansund Fiskeindustri, sier de vil møte Sjømannsforbundet onsdag for å se hva de kan gjøre for å bedre forholda for de russiske sjøfolka.

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.