Hopp til innhold

– Et forferdelig syn om bord

Det har vært en rolig natt ved det brannherjede hurtigruteskipet Nordlys i Ålesund. Men etter hvert får flere av mannskapet se de enorme skadene etter brannen.

Hurtigruta Nordlys

I Ålesund har man nå kontroll over hurtigruteskipet Nordlys. Krengningen var stabilisert på mellom 7 og 8 grader lørdag morgen.

Foto: Terje Reite / NRK

Kaptein på Nordlys, John Tindvik, har vært om bord i hurtigruteskipet Nordlys som ligger brannskadd ved kai i Ålesund. Den eksplosjonsartede brannen har gjort store skader. Røyk, vann og slagsiden har ikke gjort situasjonen bedre.

Kaptein John Tindvik

Kaptein John Tindvik sier at de nå har kontroll, men at det ikke ser fint ut om bord.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

– Man skal ikke bruke sterke ord, men det ser jævlig ut om bord, sier kaptein John Tindvik.

– Slagsiden er kontrollert

Alle som ser hurtigruteskipet ligge ved kai kan med letthet se at Nordlys fortsatt har slagside. Men dette er en kontrollert slagside, ifølge kapteinen.

Hurtigruta Nordlys politi kystverket

Ved åttetiden lørdag morgen kom repersentanter fra politiet og kystverket for å delta i et møte der det legges en slagplan for hva som skal skje i dag.

Foto: Jannicke Susann Farstad / NRK

Hurtigruta Nordlys

Lørdag morgen kunne de frammøtte på Skansekaia fastslå at mannskapene har stabilisert slagsiden.

Foto: Jannicke Susann Farstad / NRK
– Vi holder nå skipet på en krengning mellom 7 og 8 grader. Vi holder henne slik kontrollert. Vi vil ikke rette henne helt opp, for da kan vi få uheldige hendelser med vann som ligger og flyter. Krengningen i dag er helt kontrollert, sier Tindvik.

Skal i tørrdokk

Planen er å slepe hurtigruteskipet Nordlys til tørrdokk ved Fiskerstrand verft. Verftet ligger i nabokommunen Sula, i den sørlige delen av samme fjordbasseng som Ålesund ligger i.

– Slagsiden må være tilnærma null når vi skal ta skipet under slep. Det er ikke noe problem å få det til. Først må vi imidlertid gjøre mer sikringsarbeid, og så er det opp til Sjøfartsdirektoratet å gi tillatelsen til å starte slepet, sier Tindvik.

– Glad bilene hadde sommerdekk

Før skipet kan slepes er det også meningen å tømme skipet for gods. Det står blant annet flere biler om bord i skipet.

– Vi håper å kunne snu skipet her ved kaien. Formålet er å kunne losse en del av godset om bord. Der står en del biler i lasterommet. Jeg har vært og sett på bilene, det ser ut til bare å være noen småskader på et par av bilene. Alle bilene står akkurat der de var plassert. De står på bare gummihjul, og det er helt utrolig at de har stått stille. Jeg er glad det ikke er vinter. Hadde de hatt vinterdekk hadde de ikke stått der lenger, sier Tindvik.

Alle eiendeler registreres

Mange av passasjerene fikk med seg på land bare det de sto og gikk i. Klær og andre eiendeler har trolig fått røykskader. Straks det er mulig, vil man begynne arbeidet med å sikre passasjerenes personlige eiendeler.

– Det blir en politisak. Straks vi får dette klarert skal vi inn med et team med politi og mannskap. De skal merke og pakke passasjerenes og mannskapets eiendeler. Så skal dette sendes hjem til den enkelte, sier Tindvik.

– Noen av passasjerene har reist allerede, men i dag starter hjemsendelsen for fullt, sier Tindvik.