Hopp til innhold

– Billigere å ha skip i opplag enn i drift

Reder Åge Remøy mener regjeringa nå må bidra for å dempe konsekvensene av nedgangstidene. Men finansminister Siv Jensen mener regjeringen alt har gjort mye med skattepolitikken.

Reder Åge Remøy mener regjeringa nå må bidra for å dempe konsekvensene av nedgangstidene. Men finansminister Siv Jensen mener regjeringen alt har gjort mye for skattepolitikken.

Rem Offshore fikk utsatt byggingen av ett skip ved Vard, men ved et annet verft var byggingen kommet så langt at det ikke kunne utsettes. I praksis betyr det at dette skipet går rett i opplag når det blir levert i mai.

2014 var et ualminnelig godt år for Åge Remøy og Rem Offshore før det hele snudde.

På slutten av 2014 stupte oljeprisen.

Åge Remøy

– Spotmarkedet er så dårlig i disse dager at det er billigere å legge båtene i opplag enn å ha dem i drift, sier Åge Remøy i Rem Offshore.

Foto: Arne Flatin / NRK

– Det gjør at vi nå opplever en helt ny hverdag. Det som var gode rater i fjor, det er tilsvarende dårlige rater i år. Så de båtene som ikke går på langtidskontrakter hos oss, har en krevende hverdag i spotmarkedet (markedet for raske kontrakter), sier reder Åge Remøy.

Avhengig av gode banker

Rem Offshore fikk utsatt byggingen av ett skip ved Vard, men ved et annet verft var byggingen kommet så langt at det ikke kunne utsettes. I praksis betyr det at dette skipet går rett i opplag når det blir levert i mai.

– Spotmarkedet er så dårlig i disse dager at det er billigere å legge båtene i opplag enn å ha dem i drift, sier Remøy.

– Hva blir konsekvensene av dette?

– Vi lever i en syklisk næring. Nå har oljeprisene vært i fritt fall, men vi tror at markedet kommer tilbake igjen hvis oljeprisen går andre veien.

Utfordringen er at rederiene skal overleve i mellomtiden.

– Det betyr at en er nødt å ha gode banker som kan være med også i de dårlige tidene. For det er ikke et rederi i vår næring som klarer å forsvare lånene sine slik det er nå, sier han.

Behov for å ha kapitalen i selskapene

Rem Offshore fikk et solid overskudd i fjor, og derfor har de en buffer.

– Men akkurat nå er det mangel på kapital i selskapene. Derfor har vi behov for all kapital vi kan oppdrive i selskapene fremover. Da blir det feil å ta ut penger av selskapet for å kunne betale formuesskatt slik norske redere er nødt til å gjøre, sier han.

Derfor krever Remøy hjelp av regjeringa. Han vil ha endret permitteringsreglene slik at de ikke må si opp folk, og vil ha ny runde om formuesskatten.

– Ingen umiddelbare løfter om reduksjon

Siv Jensen

Finansminister Siv Jensen sier at de følger utviklingen i arbeidsmarkedet tett.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Finansminister Siv Jensen møtte rederinæringen i dag for å gå gjennom den nye rapporten fra Norges Rederiforbund, uten å komme ut med umiddelbare løfter om reduksjon i formuesskatten.

– Nå har regjeringen allerede gjort ganske mye for skattepolitikken som er viktig, ikke minst i denne næringen som har veldig sterke innslag av norsk eierskap. Vi har allerede redusert formuesskatten ganske mye, og det er viktig, sier Jensen.

De nye permitteringsreglene som ble innført fra nyttår har vært vonde å svelge for mange i næringslivet. Og blant annet rederinæringen har tatt til orde for å gå tilbake til det gamle regelverket for å bedre rammebetingelsene.

– Regjeringen følger utviklingen i arbeidsmarkedet tett, og skulle behovene melde seg for endringer i arbeidsmarkedstiltak, så vil vi legge det frem for Stortinget, sier hun.