Prosjektleder i Norsk Form, Morten Ragnøy Ednes, gikk i forrige uke så langt som å kalle kjøpesenterbyen Moa for en nasjonal katastrofe, og at Ålesund i dag er en død by. Den uttalelsen er det imidlertid uenighet om.
Media har skapt et feil bilde
Lederen i sentrumsforeningen i Ålesund, Harald Frostad, mener media har skapt et feil bilde av hvordan situasjonen er i Ålesund sentrum.
Han viser til en undersøkelse fra 26. april i fjor, der det sto at Ålesund sentrum har 207 butikker kontra 154 butikker på Moa. I tillegg er det 65 spisesteder i sentrum mot 10 på Moa. Det er også flere gallerier i Ålesund sentrum, noe som Moa ikke har.
– Disse tallene forteller at det er blitt skapt et feil bilde av sentrum. På Moa-konferansen mente panelet at handelen er flyttet fra sentrum til Moa. Det er helt feil, noe tallene fra denne nundersøkelsen viser.
- Les også:
Fergefri E39
Frostad mener at Ålesund har noe unikt som ingen andre har, både ved byens vakre beliggenhet og dens muligheter. Han har også blitt kontaktet av flere personer som ønsker å etablere nye, attraktive butikker i sentrum.
– Det ble også diskutert fergefri E39 på konferansen. En fergefri E39 vil bety flere kjøpesentre som ligner på Moa langs veiene, noe som igjen vil bety at Ålesund sentrum har noe å tilby som er unikt og enestående.
Frostad har hele tiden ment at sentrum og Moa-kreftene må samarbeide for å gi Ålesundsregionen et best mulig tilbud.
Grønne tall
Til tross for kritikken blant byutviklerne på Moa-konferansen i forrige uke, er det likevel butikker i sentrum som gjør det bra. I avisen Nytt i Uka ble det i forrige uke fortalt en solskinnshistorie om klesbutikken Modo, som gjør det svært bra i Ålesund sentrum. Modo startet på Moa for sju år siden, og åpnet en ny klesforretning i sentrum i April i år. Tallene til butikken i sentrum er svært positive, noe butikkeier Alexander Kobbervik er godt fornøyd med.
En Modo-kunde på Moa handler i gjennomsnitt for 1750 kroner i uka, mens en kunde på Modo-butikken i sentrum handler for 3700 kroner.
Kobbervik sier til Nytt i Uka at Ålesund er en død by etter klokken 16 på hverdager, og peker på at de utvidede åpningstidene til butikken hans i sentrum er noe av faktorene til at det går så bra.
– Kundene bør kunne velge mellom gode butikker både i sentrum og på Moa, sier han.
I tillegg til klesbutikken Modo sentrum, har også fotobutikken Sponland gjort det bra i sentrum.
– Må ikke sammenliknes
Trine Klemetsen er bypatriot, blogger og tidligere leder for sentrumsforeningen i Ålesund. Hun mener sentrum og Moa bør være klare til å samarbeide om et godt tilbud til befolkningen i regionen.
– Vi må slutte å sette sentrum opp mot Moa. På Moa-konferansen fikk jeg inntrykk av at Ålesund sentrum er klare for å samarbeide med Moakreftene. Moakreftene må stå bak et sterkt sentrum, og sentrum må se attraktiviteten Moa har, sier Trine Klemetsen.
Konkurs
En av butikkene som likevel må legge ned driften i sentrum, er Sykkelspesialisten AS i Notenesgaten i Ålesund. Den lille sykkelbutikken har holdt på i 21 år, men makter ikke lenger å konkurrere med de store sportskjedene som ligger på Moa. Over nyttår vil ikke butikken lenger eksistere.
– Da vi startet i 1992 hadde vi den beste plassen i byen. Da var det også flere andre butikker i området som nå har forsvunnet. Jeg har inntrykk av at det var mer folk i gatene, og at det var bra å drive butikk i sentrum. Nå er situasjonen annerledes for vårt vedkommende, sier butikksjef Svein Erik Bjerkvik.
– Ålesund vil aldri dø ut
På kafeene på Amfi Moa hersker det stor uenighet om utviklingen av sentrum og kjøpesenterbyen Moa.
– Ålesund er ikke en død by. Den vil heller aldri dø ut. Jeg er ålesunder og har ikke noe tro på at byen vil dø ut på grunn av kjøpesenteret på Moa, sier Kjell Moa.
– Det er et svært bra tilbud her på Moa, der du har det meste av shoppingmuligheter under samme tak. Likevel ferdes jeg også ofte i byen, sier Elisabeth Anda.