– Verre enn våre mørkeste fantasier

– Du ser jo ut som en ganske middelmådig tulling hver dag du ser deg i speilet. Dette har blitt langt vanskeligere enn det vi i våre mørkeste fantasier kunne se for oss, sier styreleder i Havila Shipping, Per Sævik.

Per Sævik

Styreleder i Havila Shipping, Per Sævik, kjemper for å unngå at rederiet skal unngå konkurs.

Foto: Arne Flatin/NRK

Den kjente Herøyrederen og stortingspolitikeren understreker at det som skjer nå ikke er greit for noen. Rederiet Havila Shipping har i 13 måneder kjempet for å overleve. Selskapet har brukt mange millioner på rådgivere og advokater.

– Greier vi å få dette til, så tror jeg at selskapet kan ha en bra framtid. Klarer vi det ikke, så har vi alle fall forsøkt, sier Sævik før han haster videre til en ny avtale på hovedkontoret i Fosnavåg.

Sønnen, administrerende direktør Njål Sævik, har allerede reist til Oslo med planleggingskalenderen full av nye avtaler. Slik har de holdt på i snart 13 måneder. Nå mener de at de har kommet fram til en avtale som kan redde familierederiet.

Njål Sævik, Havila Shipping as

Administrerende direktør i familierederiet Havila Shipping har brukt 13 måneder på å forhandle fram en avtale som aksjonærer og kreditorer skal ta stilling til 23. november.

Foto: FRODE BERG / NRK

Den store planen

Havila Shipping har inngått en avtale med bankene som blant annet innebærer at Sævik-familien skyter inn 164 millioner kroner og får beholde aksjemajoriteten i selskapet. En tredel av gjelden skal slettes og avdragene utsettes. Det skal gi handlingsrom i fire år framover.

Forutsetningen er at långiverne godtar å tape penger, samtidig som Sævik-familien beholder styringen. Det har noen av obligasjonseierne nå sagt nei til. De vil selv ha aksjemajoriteten i selskapet.

Fare for konkurs

Per Sævik mener forslaget som nå ligger på bordet er det eneste realistiske alternativet.

– Obligasjonseierne har naturligvis rett til å stemme ned avtalen. Konsekvensen kan bli at førsteprioritetsbankene trekker sitt tilbud. Da kan konkurs bli utfallet, sier Sævik

– Betyr det at konkurs er det eneste alternativet til den planen dere har lagt?

– Det er noen dager igjen til den 23. november, men slik det ser ut nå så er det bare disse to alternativene som ligger der. Vi har holdt på med forhandlinger i nesten 13 måneder. Akkurat nå ser jeg ingen andre løsninger enn vår plan eller konkurs.

– Men forstår du at dette ikke er noen god løsning for obligasjonseierne?

– Det er aldri behagelig å tape penger, men det gjelder også førsteprioritetsbankene. Disse bankene mener det er rimelig at aksjeeierne og de som sitter med usikrede obligasjoner kommer lenger bak i køen.

– Når vi nå har greid å grine oss til en løsning der de usikrede obligasjonseierne får 15 prosent kontantvederlag og en rett til å kjøpe aksjer, så mener vi at det er så bra som det har vært mulig å få til i denne situasjonen.

Magnar Jøsok i maskinrommet på Havila Subsea 7

Magnar Jøsok i maskinrommet på Havila Subsea 7. Han er en av mange ansatte som har merket nedgangen i oljenæringen.

Foto: Frode Berg / NRK

Aksjeeierne har tatt store tap

Per Sævik innrømmer at han opplever situasjonen som vanskelig. Her er det mange som taper penger, og han som styreleder må ta sin del av ansvaret for dette.

– Er det rimelig at dere som har drevet Havila Shipping skal beholde aksjemajoriteten samtidig som obligasjonseierne taper pengene sine?

– Det er et relevant spørsmål. Ingen kan skyve fra seg ansvaret for at vi har kommet dit vi er, men det er jo en kjensgjerning at vi som majoritetseier har tapt hele aksjekapitalen. Vi er nå villige til å gå inn med 164 millioner kroner, og vi har fått en avtale med førsteprioritetsbankene som tar selskapet fire år fram i tid. Så vidt jeg vet så har ikke obligasjonseierne en tilsvarende avtale med dem som virkelig bestemmer noe, nemlig bankene som sitter på prioritert gjeld.

– Hvorfor vil du investere i et selskap som i realiteten er konkurs?

– Dette er en såpass vanskelig situasjon som vi etter fattig evne vil bidra til å rydde opp i, og vi har tro på at oljemarkedet bedrer seg før vi kommer til november 2020. Det er derfor Havila Holding satser 164 millioner kroner på dette.

Per Sævik vil ikke bli beskyldt for å vise manglende vilje til å stille opp og ta ansvar. Han har også forståelse for at de som har satset penger i obligasjonsmarkedet reagerer på at de taper på den løsningen han nå foreslår.

Angrer ikke

Per Sævik angrer ikke på de investeringene han og familien har gjort i offshorebransjen. Han innrømmer likevel at hvis han fikk nullstille alt og satse på nytt, så ville han forsøkt å unngå å bringe både seg selv, aksjonærer og långivere i den vanskelige situasjonen de er i nå.

– Vi må akseptere situasjonen slik den er, og så får vi se om vi er i stand til å finne gode løsninger. Da kan vi forhåpentligvis oppleve normal drift igjen.

– Hvorfor kaster du ikke kortene og sier at nå vil jeg ikke bruke mer penger, nå får bankene rydde opp?

– Vi har ingen tradisjon for å ikke stå oppreist og bidra til å finne løsninger. Vi er i en situasjon der noen er misfornøyd med det vi har kommet fram til, men det er i alle fall slik at vårt holdingselskap er villig til å stille opp med et betydelig beløp for å se om vi klarer å videreføre Havila Shipping.

Oljealderen lever videre

I det siste er det mange som har spurt seg om det som nå skjer betyr slutten for den såkalte maritime klynga på Sunnmøre. Det er frykt for at flere av de store selskapene skal forsvinne.

Per Sævik er ikke så redd for det.

– Oljeforbruket i verden øker. Oljeproduksjonen står ikke foran en dramatisk nedbygging, selv om verden helt sikkert ser annerledes ut etter 2020. Vi og andre sunnmørsrederier må ha en overlevelsesstrategi som gjør at vi kan komme sterkt tilbake igjen.

– Har du hatt mange søvnløse netter de siste månedene?

– Selv om det ser vanskelig ut, så er det viktig å huske på at dette ikke er det viktigste i livet. Vi gjør det vi kan og vi skal få det til, sier Sævik.