15.000 har mistet jobben på to år: krisen fortsetter i offshore shipping

Ifølge Norges Rederiforbund kommer enda flere til å miste jobben i offshore-fartøy bransjen 2017.

Farstad-skip i opplag

I BØYENE: Per februar 2017 ligger 158 skip og 25 rigger tilhørende Rederiforbundets medlemmer i opplag.

Foto: Frode Berg / NRK

For den store norske offshorebransjen er det foreløpig ikke et lys i enden av tunnelen, Ifølge Norges Rederiforbunds rapport for 2017 vil krisen vedvare også gjennom dette året, og medlemmene i forbundet er mer pessimistiske i år, enn tidligere.

De forventer nemlig at omsetningen går ned med ytterligere 10 prosent i 2017. Norge, inklusive norsk sokkel, er i dag totalt sett det viktigste enkeltmarkedet for norske rederier. Like fullt er de utenlandske markedene samlet sett viktigere for norske rederier.

Sturla Henriksen

HÅPER: Rederiforbundets sjef håper bunnen er nådd nå, men venter ikke bedring i 2017.

Foto: Tore Tollersrud / NRK

– Av rederienes inntekter forventes syv av ti kroner å komme fra utenlandsmarkedet i 2017. Derfor ser vi med bekymring på utviklingen av de proteksjonistiske strømningene i verden. Noe som også har fått fotfeste i Norge, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen.

Flere mistet jobben

Siden høsten 2014 har antall skip som ligger i opplag økt jevnt. Per dags dato ligger om lag 158 skip og 25 rigger tilhørende Rederibundets medlemmer i opplag. I 2016 ble 8300 ansatte permittert eller oppsagt mot 7300 i 2015.

– Lokalmiljø, eiere, sjøfolk og leverandører langs hele kysten kjenner nå på en utrygghet for fremtiden. Historien om havet er en fortelling om opp- og nedturer, men det er viktig at vi ikke mister kjernekompetanse og at vi bygger videre på det vi er verdensledende på i dag, sier Henriksen.

I 2016 ble den norske flåten verdsatt til 51 milliarder dollar, en nedgang på 14 milliarder kroner fra året før. Endringene i fartsområdebegrensningene har ført til at flere norske rederi flagger hjem til Norge.

– Dette viser at en aktiv maritim politikk virker. Et stort antall skip under nasjonalt flagg er gledelig og en viktig forutsetning for at Norge fortsatt skal være en ledende internasjonal skipsfartsnasjon, sier Henriksen.

Monica Mæland

OMSTILLING: Næringsminister Monica Mæland (H) fikk rapporten mandag.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Mandag overrakte Norges Rederiforbund rapporten til næringsminister Monica Mæland (H).

– Maritim næring har vært gjennom en omstilling i mange hundre år. De kommer til å greie også denne. Men jeg tror dagens krise kommer til å vare i to år til, sier Mæland.

Les hele rapporten her.

Siste video/lyd

Ein fem år lang krangel etter rehabilitieringa av Freifjordtunnelen, hamnar no i forliksrådet. 
Statens vegvesen meiner ei svakheit i plastduken som ble laga, kan gi ekstrakostnader i hundremillionar-klassen.
Ålesund kommune har kome på kant med delar av kulturlivet i byen. Då det kom fram at mellom andre Matfestivalen ikkje lenger får halde til på sin tradisjonelle plass midt i sentrum - har mange års irritasjon kome til overflata.
Utdanninga for fagarbeidarane i maritim industri kan bli endra. Ei fersk masteroppgåve konkluderer blant anna med at ein må sjå på heile utdanningsløpet - og at haldninga til yrkesfaga må bli betre.