30.000 tonn kalk fra bedriften blir i dag fraktet med tog fra Åndalsnes og sørover i landet, men Hustadmarmor frykter det blir for dyrt når CargoNet i vinter legger om driften.
Personal- og organisasjonssjef Alf Reistad i Hustadmarmor sier konsekvensene kan blir store.
- Det er et alternativ å kjøre, men det er imot vår miljøfilosofi, sier Reistad.
Endres til vinteren
Fra 15. desember vil CargoNet nekte Hustadmarmor å tappe kalkslurryen direkte på spesial-togvognene som er i bruk i dag.
I stedet foreslår selskapet at kalken blir tappet i containere i Elnesvågen, kjørt til Åndalsnes og så heist opp på togvogenene der.
- Blir for dyrt
Hustadmarmor fryktar at det nye systemet skal bli alt for dyrt, og sier de vurderer å ta i bruk trailere.
Administrerende direktør Kjell Frøyslid i CargoNet mener omleggingen både sparer tid og penger.
- Til beste for kundene
- Det vil bestandig være slik at en omstilling vil være problematisk, sier han.
- Vi mener omleggingen av vår drift er til beste for kundene, men vi beklager at dette skaper problemer for Hustadmarmor, sier Kjell Frøyslid i CargoNet.