NRK Meny
Normal

- Villmannskjøring til sjøs

Redningsselskapet fortviler over manglende fartsgrenser til sjøs, natt til i dag kjørte en mann båten sin på land på Tustna.

Båt på land på Tustna

Mannen i 60-årene kjørte båten sin på land, men hevdet at en annen hadde kjørt den. Det ble satt i gang en storstilt redningsaksjon fra Hovedredningssentralen for å søke etter overlevende.

Foto: Redningsselskapet

60-åringen ble skadet da han kjørte på land i Leirsundet på Tustna i Møre og Romsdal natt til i dag. Promilleprøve ble tatt av båteieren, og det er mistanke om at han var beruset. Han ble ble fraktet til sykehuset i Kristiansund for behandling.

Redningsskøyten «Erik Bye» deltok i en storstilt leteaksjon fordi føreren hevdet at en annen hadde kjørt båten.

- Dette er nok en ulykke som følger et skremmende likt mønster - høy fart, mørke, lokalkjente voksne menn og dessverre ofte med innslag av alkohol, skriver pressetalsmann i redningsselskapet, Ingvar Johnsen, i en pressemelding.

Båt på land på Tustna

Redningsselskapet fortviler over at folk kjører i høy fart i mørke til sjøs.

Foto: Redningsselskapet

Vil ha en felles fartsgrense

- Vi har sagt dette i flere år - kystlandskapet i Norge ender som regel i trange og vanskelige farvann. På land ville man neppe ha kjørt uten uten lys og i høy fart, men på sjøen gjør folk faktisk det. I mørke, på sjøen, skal du kjøre sakte, sier han.

Og fortviler over at det ikke finnes èn felles fartgrense i norske farvann.

- Den blir bestemt lokalt, og er ikke enhetlig, og det gjør det vanskelig for oss i vårt forebyggende arbeid. Vi skulle gjerne ha kunne si at det er påbudt å kjøre med sakte fart. Da forslaget om det var oppe sist, ble det stoppet av politikerne. Nå oppfordrer vi politikerne til å ta tak i denne saken, sånn at folk vet hva de skal forholde seg til av fartsgrenser til sjøs.

Når det gjelder uhellet på Tustna i natt, er Johnsen krystallklar:

- Det er en ulykkestype Redningsselskapet har advart mot lenge, og som kommer til å øke med den voldsomme fartsutviklingen til sjøs.

Denne gangen gikk det heldigvis ikke liv. Ulykken ble oppdaget ved at en hytteeier i området hadde hørt et smell og rop om hjelp fra sjøen.

Hovedredningssentralen varslet

Redningsskøyten «Erik Bye» ble varslet av Hovedredningssentralen klokka 02.30 i natt. Da skøyten kom til stedet, var mannen brakt i land til ambulanse. Han ble senere fraktet til sykehus i Kristiansund med legeskyssbåten «Øyvakt».

- Ulykkesbåten var en Askeladden 635 skjærgårdsjeep med en påhengsmotor på 265 hestekrefter, sier skipsfører Per-Morten Brennvik på RS ”Erik Bye”. I morgentimene søndag var skøyta på vei mot verksted med ulykkesbåten ombord.

Redningsskøyta "Erik Bye"

Redningsskøyta 'Erik Bye' tar ombord båten og frakter den til verksted.

Foto: Redningsselskapet

Stor aksjon

- På grunn av mannens forklaring om at en annen hadde kjørt båten, kunne man anta at det kunne ligge en person i vannet, forteller Johnsen.

Derfor ble det igangsatt en større leteaksjon. Redningsskøyta sjøsatte lettbåt med redningsmann, og dykker fra "Erik Bye" startet søk i farvannet rundt ulykkesbåten.

Både et Sea King helikopter fra Ørlandet og Luftambulansens helikopter fra Ålesund ankom stedet og et omfattende søk ble satt i gang i området. Luftambulansen hadde også med to dykkere fra Trondheim Brannvesen. Omliggende øyer og sund ble saumfart med helikopter.

Senere ble søket nedgradert da det skulle vise seg at det ikke hadde vært andre om bord i båten.