Hopp til innhold

- Protestene har gitt resultat

Politikerne fra nabokommuneene mener protestene mot en ytre bomring i det forrige forslaget til bypakke i Ålesund har ført frem.

Jim Arve Røssevoll og Svein Værnes

Ordfører Jim Arve Røssevoll (Ap) og varaordfører Svein Værnes (KrF) i Sula er godt fornøyd med forslaget til bypakke for Ålesund.

Foto: Trond Vestre / NRK

I det nye forslaget til bypakke som rådmannen la frem torsdag, er det ingen bominnkreving mellom kommunene. Prislappen er også redusert til 2,6 milliarder kroner.

Dette er et godt forslag, mener ordføreren i Skodje, Dag Olav Tennfjord (H).

– En etterlengtet løsning

Dag Olav Tennfjord

Ordfører i Skodje, Dag Olav Tennfjord (H) roser bypakkeforslaget.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Dette er en etterlengtet løsning på utfordringene på Lerstad og i bysentrum. Jeg er veldig glad for at man vil kreve inn bompenger på de punkt der det faktisk er trafikk, og at det ikke er foreslått bom i Taftesundet eller i Brusdalen. Jeg ser at de innvendingene som vi har hatt tidligere, er imøtekommet i dette forslaget, sier Tennfjord.

Det opprinnelige forslaget som ble vedtatt av bystyret i Ålesund i mai 2014, innebar en bomring som skulle tette alle hull mellom Ålesund og nabokommunene, og mellom Ellingsøya og resten av Ålesund. Det førte til høylydte protester både fra lokalpolitikere og folk flest.

Bypakkeforslag alternativ 1

Bypakkeforslaget som ble lagt frem torsdag, innebærer langt færre bomstasjoner.

Innesperret

I det nye forslaget til bypakke er denne ytre bomringen borte. Press og protester har ført frem, mener varaordføreren i Sula, Svein Værnes (KrF).

– Jeg tror det, ja. Ankepunktet fra vår side var at Sula ble innesperret med en bom. Vi kunne ikke kjøre frem og tilbake verken til Oslo eller til hytta uten å måtte kjøre gjennom en bom. Det problemet er løst nå sier Svein Værnes.

– Det som kan være et ankepunkt fra vår side, er trafikkavvklingen mellom Sula og Moa som ikke er inkludert i forslaget, sier Værnes.

En krympet bypakke

Men det er ikke bare antall bomstasjoner som er redusert. Hele bypakken er krympet med nesten 2 milliarder kroner. Det som står igjen er først og fremst en ny fire-felts veg mellom Moa og Høgskolen, en ny kollektivterminal i sentrum og ny bro over Brosundet, men her ønsket politikerne tunnel.

En mindre og billigere bypakke er et resultat av at samferdselsministeren satte foten ned. Ålesundordfører Eva Vinje Aurdal (Ap) tror dette er et forslag det er mulig å samle seg om.

– Dette er det som er mulig nå

Eva Vinje Aurdal

- Dette er et forslag det er mulig å samle seg om, mener ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal (Ap).

Foto: Trond Vestre / NRK

– Jeg tror det er et forslag det vil bli enighet om, og det viktigste nå er enighet innbyrdes i Ålesund, enighet med nabokommunene og med fylkeskommunen slik at vi taler med en stemme i forhold myndighetene i denne fasen, sier Eva Vinje Aurdal.

– Men dette er en bypakke med reduserte ambisjoner. Hva synes du om det?

– Når jeg ser hva jeg i utgangspunktet kunne tenke meg så er jeg nok litt skuffa, men politikk er det muliges kunst, og det er dette som er mulig nå, sier Vinje Aurdal.