Hopp til innhold

- Møter ingen forståelse

Foreningen Fattignorge må kutte i tilbudet. Grunnen er mangel på aksept og samarbeid, sier foreningens leder.

Georg Rønning, dagleg leiar Fattignorge i Ålesund

Georg Rønning, daglig leder for Fattignorge i Ålesund.

Foto: Malin Kjellstadli Korsnes / NRK

Georg Rønning er leder for Fattignorge, og etterlyser aksept fra både NAV Ålesund og kommunen.

- Vi mener at de over 200 brukerne vi har i systemet vårt egentlig hører hjemme i NAV, men hos NAV er det ingen forståelse for den jobben vi gjør for dem. Vi ønsker å få brukerne tilbake i NAV sitt system. Da må vi ha en dialog og NAV må være villige til dette, sier Rønning.

- Ikke likeverdig samarbeidspartner

Foreningen kutter nå i hjelpetiltak for brukere som ønsker å klage på vedtak fra NAV. Men NAV i Ålesund kjenner seg ikke igjen i kritikken. Wald Svarstad, leder for avdelinga på Moa, sier de mottar få klager og er à jour på søknader.

- Foreningen Fattignorge sier at de må være en likeverdig samarbeidspartner, men det vil aldri kunne skje. Vi har en rolle hvor vi forvaltningsmessig skal forholde oss til brukere, mens foreningen Fattignorge er en interesseorganisasjon. Så de har verken juridisk eller faglig kompetanse til å kunne bli en likeverdig samarbeidspartner med NAV.

Men det betyr ikke at NAV ikke ønsker å samarbeide med foreningen, sier Svarstad.

- De kan ha en viktig rolle som brukernes talerør, på lik linje med mange andre foreninger.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL