Hopp til innhold

- Bussen stopper jo overalt

Idrettselever fortviler over at de sitter tre timer på bussen hver dag. Å kjøre bil den samme strekninga tar en time.

Christoffer Räisänen (Volda), Amir Muric (Ørsta) og Hans Husøy (Volda)

Christoffer Räisänen (Volda), Amir Muric (Ørsta) og Hans Husøy (Volda).

Foto: Aina Rødal / NRK

For snart et år siden åpnet Eiksundsambandet på søre-Sunnmøre, men dårlig kollektivtilbud skaper store problem for de som vil pendle.

Eiksundsambandet skulle føre til at flere lettere kunne ta turen mellom indre og ytre deler på søre-Sunnmøre. Sambandet halverer reisetiden mellom Volda og Ulstein, men det har bare kommet bilistene til gode. Bussen kjører ”melkeruta”, og stopper en rekke ganger før buss-passasjerene er framme i Ulstein. Noen av passasjerende må også gå av bussen og vente i 20 minutt for å komme seg videre.

Nå har fire rektorer ved de videregående skolene på søre-Sunnmøre sendt brev, og krever et bedre tilbud.

Bussrutene er i dag ikke tilpasset elever som ønsker å pendle mellom skolene i Ørsta/Volda og Ulstein/Herøy.

Les også:

Timeekspressen: indre og ytre rute?

Eiksundsambandet åpnet

Gøy med idrettslinje

Det er skulecup på Ulstein videregående. Amir Muric, Hans Husøy, Christoffer Räisänen og Bjørnar Liaskar har også i dag tatt buss fra Volda og Ørsta. Idrettslinje finnes ikke i hjemkommunen, og alle var fast bestemt på at det var denne retninga de ønsket å gå.

- Fordi det er gøy å gå her, og du lærer mye. Man får også generell studiekompetanse. Det er dessuten ti timer gym i uken, så da får du litt pause fra alle bøkene, sier Amir Muric.

Skolecup ved Ulstein vidaregåande skule

Skolecup ved Ulstein vidaregåande skule.

Foto: Aina Rødal / NRK

Irriterende busstilbud

Da er det irriterende å ta en buss som bruker lang tid, når den først går, sier Amir.

- Busstilbudet er elendig. Vi er de første som står opp, og de siste som kommer hjem, sier idrettseleven.

Og det er litt av en tur kompisen Christoffer har før han kjem til skolen, og kan starte dagen med undervisning.

- Jeg lager mat og ordner meg. Så går jeg ned til den videregående skolen i Volda. Så tar vi buss til Furene. Der venter vi i cirka tyve minutt, før bussen går videre til Ulstein. Da kjører vi innom Eiksund, Haddal og sentrum. Det er alt for mange unødvendige stopp, sier Christoffer.

- Jeg får sove på bussen, men det går mye tid, legger han til.

Vanlig fart

Og det er idrettseleven Hans Husøy fra Volda enig i.

- Det er egentlig ganske uholdbart. Store deler av dagen går bort til å sitte på bussen, sier Hans.

Knut Døsen Lunde

Knut Døsen Lunde.

Foto: Aina Rødal / NRK

Skoleelevene har en god del lekser, og det er vanskelig å få tid til alle fritidsaktivitene de er med på.

Christoffer har regnet ut at det tar 27 minutt å kjøre fra Volda til Ulstein vidaregåande skule. Da er det rart at bussen skal ta rundt tre timer begge veiene daglig.

- Da holder du vanlig fart.

- For dårlig

Knut Døsen Lunde er lærer på den videregående skolen. Han tar bussen hver dag fra Volda.

- Det er ganske dårlig. På nesten fire timer en hverdag går det ikke buss. Men vi har bare en bil i familien, og det er for dyrt å skaffe seg to.

Bjørnar Sæterås

Bjørnar Sæterås.

Foto: Aina Rødal / NRK

Bjørnar Sæterås er avdelingsleder for realfag, elektro og teknisk allmennfag. Han kjører hver dag bil fra Volda.

- For meg er rett og slett busstilbudet for dårlig, sier han.

Sæterås er også skyssansvarlig på skolen. Og han forstår idrettselevene sin frustasjon over å bruke flere timer i bussen hver dag.

- Og det er flere som ikke har startet på skolen her, på grunn av for dårlig busstilbud. Det å bli brutt opp fra et idrettsmiljø for å flytte på hybel kan også være uheldig.

Lite penger

Plansjef i Fjord 1 Buss Møre, Svein Ivar Aarskog, sier seg enig i at busstilbudet ikke er bra nok.

- Det går for lang tid. Vi må ta med oss elever til grunnskolen, og med de veiene det innebærer. Vi skulle gjerne satt opp en direktebuss, men det er finansieringen som stopper det hele.

Nå jobbes det med ruteendringer som vil tre i kraft fra 1.mai, sier Atle Reinsberg på samferdelsavdelinga i Møre og Romsdal fylke. Det er enda uklart om det vil bli et bedre tilbud mellom Volda/Ørsta og Ulstein/Herøy. Om det er tilfelle må det kuttes i bussrutetilbudet på noen andre avganger i fylket.

- Vi har en avtale med bussselskapene. Det er en totalproduksjon. Om vi skal forbedre rutene i et område, må vi kutte ruter andre steder.

- Eller bruke mer penger?

- Det er ikke premissene vi har å forholde oss til i dag. Det blir i så fall et politisk spørsmål, sier Reinsberg.