Hopp til innhold

Svensker bak åtte av årets Eurovision-bidrag

WIEN (NRK): – Tragisk at deltakerlandene ikke tør satse på eget talent, sier sjefen for den norske Grand Prix-klubben, Morten Thomassen.

Måns Zelmerlöw

Sveriges Måns Zelmerlöw og hans «Heroes» er bare en av åtte svenskproduserte låter i årets Eurovision.

Foto: Elenea Volotova / EBU

Lørdag 23. mai er det klart for finalen i Eurovision Song Contest (ESC), og skal man tro bookmakerne er det stor sannsynlighet for at de nordiske landene vil prege den endelige resultatlista.

Fire av fem nordiske land - Sverige, Norge, Finland og Island, ligger akkurat nå inne på topp ti-lista hos bettingselskapene. I tillegg står det svenske låtskrivere bak flere av de andre forhåndsfavorittene.

Den Europeiske Kringkastingsunions (EBU) sjef for Eurovision, Jon Ola Sand, innrømmer at svenskene preger konkurransen.

– Det er et tankekors at Sverige dominerer i så stor grad som de gjør, spesielt på låtskriversida, sier ESC-sjef Jon Ola Sand.

– Sverige er en stormakt i ESC

Per 2015 finnes det ingen regler som krever at ESC-låtene må være skrevet av noen fra landene de representerer, selv om enkelte land likevel legger mer vekt på dette i den nasjonale utvelgelsesprosessen.

I år står det svenske låtskrivere bak åtte av bidragene.

– Sverige er en stormakt i Eurovision-sammenheng. Både fordi de satser på Melodifestivalen og fordi de har sterke låtskrivertradisjoner, sier Sand.

Han forteller at EBU (Den Europeiske Kringastningsunion) ikke har vurdert å innføre strengere regler for låtskrivernes nasjonalitet

– Det ville vært urettferdig om vi gikk inn med strenge restriksjoner på hvem som skal skrive låtene og hvor de kom fra. Om det kan bygges broer mellom land ved hjelp av musikk er det i utgangspunktet bare fint, sier ESC-sjefen, men innrømmer at EBU i større grad enn de gjør nå kunne oppfordret de europeiske kringkasterne til å sende noe egenprodusert.

– Det er selvfølgelig det aller beste at landets tradisjoner representeres i låta med språk og musikkultur.

Sveriges bidrag

Aserbajdsjan, Nederland, Sverige, Spania, Russland, Georgia, Moldova og Makedonia stiller alle med låter som er laget av svensker.

Foto: EBU

– Den nordiske dominansen kan skade konkurransen

President for den norske Grand Prix-klubben, Morten Thomassen, synes det er synd at store land som Aserbajdsjan, Russland og Spania har måttet ty til svensk låtskriverhjelp.

– Jeg synes det er tragisk at landene ikke tør satse på eget talent. Dette er først og fremst en låtskriverkonkurranse, og skal man hente hjelp fra utlandet hvert år, mister Eurovision noe, sier han.

Thomassen tror en total nordisk dominans vil kunne svekke interessen i det lange løp.

– Hvis alle bidrag er oppskriftsmessig pop fra Norden blir det veldig, veldig kjedelig. Da blir den nordiske dominansen skadelig for konkurransen, sier han.

– Vi trenger variasjonen for å holde det interessant.

Morten Thomassen

President i den norske Grand Prix-klubben er kritisk til den svenske dominansen i Eurovision Song Contest.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Surmuling fra utenlandsk presse

Siden 2010 har den internasjonale finalen vært avholdt i tre skandinaviske land, henholdsvis Norge, Sverige og Danmark. I tillegg var Aserbajdsjans vinnerlåt fra 2011 svenskprodusert. I år er Sverige igjen storfavoritt til å vinne hele konkurransen. Thomassen mener Eurovision Song Contest har godt av å flytte seg rundt i Europa.

– Det er litt surmuling fra utenlandske fans og presse nå som Norden gjør det så bra år etter år, på samme måte som vi var oppgitt da Øst-Europa dominerte konkurransen for ti år siden, sier han.

GP-presidenten påpeker videre at det ikke er rart at resten av Europa ser til Norden.

– Nordisk TV satser på Eurovision. Både i de nasjonale utvelgelsesprosessene, noe som forklarer hvorfor vi sender gode bidrag år etter år, og når vi arrangerer den internasjonale finalen, sier Thomassen.

– Det er en etablert sannhet at det som kommer herfra er av kvalitet.

Ønsker at musikken skal få et liv utenfor ESC

Heller ikke musikksjef i Melodi Grand Prix, Vivi Stenberg, er overrasket over at nordiske land markerer seg så sterkt i konkurransen hvert år.

Vivi Stenberg

Musikksjef i Melodi Grand Prix, Vivi Stenberg.

Foto: Tom Øverlie / NRK

– Det er ikke unaturlig at Norden gjør det godt i en populærmusikkonkurranse. Ser man på hitlistene ellers i verden er den i stor grad preget av både svenske og norske komponister og låtskrivere, sier hun.

– Det finnes ingen grenser i populærmusikken, og jeg er en stor tilhenger av at ESC-låtene skal gjøre det godt også der ute i den virkelige verden, sier Stenberg.

Hun er likevel enig i at det ikke er heldig for konkurransen om det blir ren nordisk dominans i framtiden.

– Når jeg hører for eksempel Montenegros bidrag i år, blir jeg veldig glad. Her er det ingen innblanding fra utenlandske låtskrivere eller artister, samtidig som det er en veldig god låt, sier hun.

– Går i bølger

ESC-sjef Sand er ikke redd konkurransen skal miste sin appell grunnet nordisk dominans. Han retter blikket bakover i Eurovision-historien og peker på lengre perioder hvor blant annet Irland gjorde det sterkt år etter år, og en lang periode hvor balkanlandene virket uslåelige.

Jon Ola Sand

ESC-sjef Jon Ola Sand.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

– Mange trodde denne Balkan-bølgen skulle ta knekken på hele ESC, men igjen så er dette bare et bevis på at Eurovision-trender faktisk går i nettopp bølger. Jeg frykter ikke framtiden til Eurovision selv om Norden gjør det sterkt nå, sier han.

– At Sverige og resten av Norden nå gjør det så bra tror jeg kommer av at dette er land med god økonomi og mulighet til å investere tid og penger i å sende kvalitet, men det er likevel viktig å huske på at mye annet enn svensk popmusikk kan slå an i denne konkurransen. Det er hele spenningsmomentet – man vet aldri hva Europa vil ha, avslutter han.

I kveld er det klart for den første semifinalen i årets Eurovision Song Contest. Den sendes direkte på NRK1 klokka 21.00. På torsdag skal Norge og Sverige kjempe om finaleplass i den andre semifinalen.