Hopp til innhold

– Jeg var 20 år og kjente ingen

I år 2010 flyttet danser Mona Berntsen til Los Angeles for å satse på en karriere innen dans. Fire år senere har hun jobbet med noen av de største artistene i verden. Vi ba henne komme med sine tips til hvordan du setter koreografi til en låt. Se video!

I Melodi Grand Prix 2014 ønsker gå litt på innsiden i musikklivet. Som del av dette har vi bedt tre suksessfulle nordmenn innen forskjellige områder i musikkverdenen gi sine tips til hvordan du lykkes i deres bransje.
Her gir musikkvideoregissør danser Mona Berntsen deg sine beste tips til hvordan du setter koreografi til en låt.

– Det var aldri sånn at jeg som barn bestemte meg for at jeg skulle bli danser, dansen har bare alltid vært en veldig naturlig del av mitt liv, forklarer Mona Berntsen.

NRK.no møter 24 år gamle Mona i Los Angeles, der hun bor og jobber som danser. Til tross for sin unge alder har hun allerede vært lenge i bransjen. Som 15-åring begynte hun å danse for Mira Craig. I 2008 vant hun «So You Think You Can Dance Scandinavia». Året etter flyttet hun til Los Angeles for å prøve lykken. Nå har hun bodd der i fire år, og allerede rukket å få seg et navn i byen alle drømmer om å lykkes i.

– Det er litt gøy at dere kommer fra Melodi Grand Prix, for min første skikkelige jobb som danser var faktisk i MGPjr i Spektrum da jeg var 12 år. Jeg husker det så godt, det var for Lido Lido, eller, han het jo noe annet da. I mange år hadde det vært min største drøm å danse i Oslo Spektrum. Det var egentlig sånn det hele startet, forklarer Berntsen.

Som del i Melodi Grand Prix’ nye «artistskole» presenterer vi i dag Mona Berntsen og hennes tips til hvordan du setter koreografi til en låt. Se video øverst i artikkelen!

Fikk storkontrakt

At Mona endte opp i Los Angeles er litt tilfeldig. Etter seieren i «So You Think You Can Dance» dro hun til LA for å få nye impulser. Der så hun en lapp om en audition og bestemte seg for å gå.

– Det var 200 jenter der, alle var superstyla, med sminke og fancy hår – det så ut som de skulle ut på byen. Jeg kom i joggebukse og ble helt paff!

Det viste seg likevel å være lurt å gå, det Mona ikke visste var nemlig at auditionen var for Bloc Agency; et av de største agentbyråene innen dans i USA. Byrået ga den norske jenta kontrakt, og etter noen måneder flyttet hun over for å følge drømmen.

I USA gikk det slag i slag. Musikkvideo for Justin Bieber og Michael Jackson, opptreden på Video Music Awards og plutselig var hun fast i stallen til Chris Brown, og skulle være med ham ut på turné.

Men livet i USA har ikke bare vært lett, forklarer Mona.

Jeg var 20 år, kom hit helt blank og kjente ingen. Jeg hadde ikke lappen engang. Reiser du til et sted for å gå på skole, så ser du de samme folkene rundt deg hver dag. Når du skal danse er det ingen plan, du er alene og må finne ut av alt helt selv. Det er ikke bare et nytt språk, du må finne ut av hvordan landet funker. Du skal åpne bankkonto, du skal ha bil, forsikring, leilighet. For meg var det litt sånn: Hvor starter jeg? Hva gjør jeg nå?

– Satte meg i bilen og gråt

Chris Brown

– Å få jobbe med Chris Brown har vært som en drøm for meg. Jeg har fokusert mye på street og hiphop, og å få jobbe med Chris var helt perfekt for meg, forklarer Mona.

Foto: Christopher Polk / Afp

Berntsen har alltid vært opptatt av å utvikle seg som danser og å lære seg nye dansestiler. Hun tror det er en av grunnene til at hun har oppnådd suksess.

– Jeg vet at jeg har vært heldig som har fått jobbet med veldig mange forskjellige dansestiler. Jeg vil ikke at det skal være danseferdighetene mine som gjør at jeg ikke får en jobb, så jeg har alltid jobbet mye, forklarer hun.

For det er ikke bare danseferdigheter det står på når man skal få seg danseoppdrag i USA. Mona husker godt den første auditionen hun gikk på etter at hun flyttet til Los Angeles. 400 stykker hadde møtt opp.

– De tok inn 20 om gangen, stilte oss opp på rekke, spaserte forbi og sa ja eller nei. Jeg fikk nei, gikk og satte meg i bilen min og begynte å gråte.

– Etter hvert har jeg lært meg at dette heter typecasting. Hvis de leter etter en blond jente med blå øyne, er det ikke meg de leter etter. Da handler det ikke om du er stygg eller pen, det er mer en spesiell type de skal ha. Det kan jeg ikke ta personlig. Det jeg kan kontrollere er mine danseferdigheter; hvor mye jeg trener og øver. Nå fokuserer kun på det jeg kan kontrollere, forklarer hun.

– Veldig takknemlig

Alicia Keys

Jeg gjorde en dansesolo med Alicia Keys og låten 'Girl Is On Fire'. Det var gøy, forklarer Mona.

Foto: Christopher Polk / Afp

Etter fire år i USA har Mona jobbet med en rekke store artister. Hun har jobbet fast med Chris Brown i flere år og vært på turné med ham. Hun har deltatt i musikkvideoer, store show og vært på turné med kjente artister.

Samarbeidet med Alicia Keys er blant øyeblikkene hun trekker frem som minneverdige.

– Det var en fantastisk opplevelse å jobbe med henne, hun er et så godt menneske. Jeg måtte lære meg bevegelsesmønsteret hennes, og jobbet med henne i studio der hun bare satt og sang mens vi danset. Det er helt utrolig hvor begavet den kvinnen er.

– Da jeg var 16 år, spilte hun i Oslo Spektrum og jeg var på konserten hennes. Det var kjempestort, husker jeg. Nå, noen år senere, satt jeg plutselig i studio sammen med henne! Jeg er veldig takknemlig for alle jeg har fått jobbe med.

Hva fremtiden er Mona mer usikker på. Etter hvert håper hun på å kunne jobbe mer i Norge igjen.

– Nå er jeg på et punkt der jeg har oppnådd det jeg ville, og jobbet med de artistene jeg ville jobbe med. Men jeg innser at du ikke får like mye utløp for den kreative delen når du danser bak en artist. Jeg elsker å stå på scenen, men savner den individuelle artisten jeg er. For jeg alene er også en artist.

Dermed kan det hende at vi får se Mona i andre roller i fremtiden.

– Jeg håper også på å kunne få undervise litt mer etter hvert. Det syns jeg er gøy.

Ikke veldig glamorøst

Til andre som vil oppnå det samme som henne, har hun en klar beskjed:

– Tren! Tren, tren tren.

– Og husk at det du ser, det glamorøse livet, er en minimal del av pakka. Det du ser på scenen er den lille, ene timen. Men så har du 23 timer resten av døgnet, med beinhard jobbing. Det er det som er det ekte livet, avslutter hun.

Vi ba Mona komme med sine beste tips til artister som skal bevege seg på en scene. Se video øverst i artikkelen!