Joachim Rønning og Espen Sandberg er best kjent for å ha regissert storfilmen «Max Manus» fra 2008 med Aksel Hennie i hovedrollen og en rekke reklamefilmer.
Sammen med produksjonsselskapet Motion Blur skal de nå bruke ny 3D-teknikk til å lage åpningsfilm og videopostkort for de 39 landene til Eurovision Song Contest, 25., 27. og 29. mai.
– Det er spennende. Vi bruker teknikk som aldri er brukt før, og som visker ut grensene mellom direktesendt tv og spillefilm, sier Rønning til Dagens Næringsliv.
Tredimensjonalt
TV-grafikkselskapet Vizrt, som leverer avanserte grafikkløsninger til tv-stasjoner over hele verden, skal vise frem den nye teknologien under ESC.
Virzt bruker 3D-teknikk til å generere et 3D-landskap, og det er dette som kommer til å være grunnlaget for teknikken de skal bruke på Eurovision-finalen.
– Det blir en kombinasjon av 3D og livesignaler, sier Peter Svaar som er presseansvarlig for NRK.
– Blir tøft
Ved hjelp av digital teknikk skal åpningsfilmen og deler av finalesendingen kombineres med de direktesendte bildene fra arenaen.
– Filmen er en slags reise gjennom Europa, og gjennom tid. Eurovisions slagord er «Share the moment», og vi har forsøkt å dramatisere og visualisere dette, forteller Rønningen til Dagens Næringsliv.
Nøyaktig hva som skal skje er for øvrig topphemmlig.
– Akkurat det er vi litt hemmelighetsfulle rundt, men det jeg kan si er at det kommer til å bli kjempetøft, forteller Peter Svaar begeistret.
– Det er jo første gang denne typen teknologi brukes i et slikt direktesendt show. Jeg tror det kommer til bli kjempefint, sier han.
Les:
Hva synes du om at ESC blir «high tech»? Diskuter under.