Hopp til innhold

– Alle kleskoder som vanligvis gjelder, opphører i Melodi Grand Prix

Kostymedesigner Kristine Barlow mener reglene for MGP er litt annerledes enn for andre TV-produksjoner. Bli med Linnea Dale og de andre artistene i jakten på det perfekte sceneantrekket.

Før artistene skal stå på scenen må antrekket være på plass. Bli med opp til NRKs kostymedesignere der MGP-artistene er i full gang med kostymeprøvene.

– Jeg tror denne blir litt for anonym?

Linnea Dale betrakter seg selv i speilet på NRKs kostymelager. Det er første kostymeprøve for MGP-artisten, og på et stativ henger det et tyvetalls kjoler i ulike farger og materiale. Nå prøver hun en hvit, fotsid kreasjon med åpen rygg.

– Ja, jeg er helt enig. Den er altfor anonym, men jeg liker snittet. Det er et godt snitt til deg, sier kostymedesigner Christina Lovery.

Hun har de siste ukene saumfart Oslos butikker, kostymelageret på NRK og agenturer på jakt etter kjoler, sko og smykker som er i tråd med retningslinjene Linnea har gitt henne.

– Alle artistene lagde hvert sitt «mood board» tidlig i prosessen. Her fortalte de oss med bilder hvilke fargetoner de ønsket seg, stil og stemning, slik at vi kostymedesignere, koreografer og rekvisittører har hatt noe å jobbe ut ifra, sier Lovery.

– Linnea er kanskje den artisten i år som har vært aller tydeligst på hva hun vil ha, sier hun.

Artisten selv forklarer:

– For meg er det helt naturlig å ha mange tanker rundt nettopp dette. MGP er en arena hvor man kan ta det litt ekstra ut - leke seg med det visuelle. Det må selvfølgelig funke musikalsk, men det er også viktig at det ser bra ut, sier hun.

Sammen med Rune Nilsen, hennes visuelle samarbeidspartner, har hun kommet fram til en overordna idé som skal prege hele nummeret.

– Vi har latt oss inspirere av filmen «Anna Karenina», og skal forsøke å blande denne 30-talls stilen med et mer moderne uttrykk, avslører hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Linnea Dale på kostymeprøve

Kostymedesigner Christina Lovery har funnet fram kjoler som er i tråd med Linnea Dales ønsker for MGP-antrekket.

Foto: Rikke Askersrud / NRK

Artistene må få være seg selv

At sang- og låtskriverkonkurransen Melodi Grand Prix har blitt en arena hvor også scenografi og hva du har på deg blir diskutert i stor grad, er ingen hemmelighet. Derfor jobber et stort team koreografer, kostymedesignere, rekvisittører og lysdesignere intenst i månedene og ukene før semifinalene for å perfeksjonere hver enkelt artists profil.

Denne uken har vi fått være med MGP-artistene på kostymeprøver og shoppingrunder på jakt etter det ultimate finaleantrekket. Se video øverst i saken.

– Det er utrolig viktig at artisten får være seg selv oppi alt dette. Det tjener ingen at de blir tvunget inn i noe de ikke føler seg vel i, så designere og artist jobber tett sammen hele veien, sier kostymedesigner og stylist, Susanne Hoftun.

Hun har jobbet med MGP i flere år, og sett Eurovision-sirkuset på nært hold.

Kostymedesigner og stylist Susanne Hoftun

Kostymedesigner og stylist hos NRK, Susanne Hoftun.

Foto: Rikke Askersrud / NRK

– Kostymene har selvfølgelig mye å si. Når man først får muligheten til å være med på dette, er det klart man vil se best mulig ut og utmerke seg på scenen, sier hun.

Hoftun forteller at det er stor forskjell på artistene når det kommer til hvor mye fokus det skal være på kostyme kontra sang.

– For noen er det mer naturlig å la kostymet spille en større rolle enn andre, sier hun.

Hoftun jobber sammen med et stort designteam som diskuterer alt fra kostymer til rekvesitter, lys og koreografi.

– Det er helt avgjørende at lys, kostyme, scene og grafikk går overens med artistens uttrykk, slik at det blir visuelt og helhetlig i TV-ruta, sier hun.

– Det er morsomt å jobbe med MGP. Her har vi muligheten til å leke oss i større grad enn på andre produksjoner.

– Alt er lov i Melodi Grand Prix

Når spørsmålet om hva man helst skal styre unna på kostymefronten kommer opp, må NRKs kostymedesignere gå noen runder før de svarer.

– Det som er med Eurovision og Melodi Grand Prix, er at alt er lov. Det er ingen regler for hva man kan ha på seg og ikke, sier Kristine Barlow.

Hun har jobbet med MGP i flere år, og forteller at plagg, mønstre og farger man vanligvis styrer unna i andre TV-programmer, ikke nødvendigvis må gjennom samme sensur her.

– Vi prøver å holde bruken av smale striper og små prikker til et minimum, da det blir et problem rent teknisk for kameraene. I tillegg har vi alltid i bakhodet at blanke stoffer gjør at man ser tykkere ut enn man er, men bortsett fra dette er det fritt fram for alt, ler Barlow.

– Et eksempel på dette er selvlysende farger. Det er noe man egentlig aldri bruker i TV-produksjoner, men i MGP er det ingen som stopper oss. Alle kleskoder som vanligvis gjelder, opphører her, sier hun og er rask med å legge til:

– Forresten - en hovedregel er at det absolutt ikke er lov til å bruke noe som er brukt tidligere, eller som kan minne om noe som er brukt tidligere. I år for eksempel, er artistene forsiktige med å bruke hvitt, siden Margaret Berger hadde det i fjor, sier kostymedesigneren.

Får spesialsydd kjole

Linnea Dale, er som nevnt, en av artistene i årets Melodi Grand Prix som virkelig har satset på et sceneshow hvor låt, scenografi og antrekk trekker i samme retning. Da vi møtte henne på kostymeprøva, kom hun direkte fra bachelorveiledning på Blindern hvor hun studerer estetikk.

– Jeg er veldig opptatt av helhet, sier hun.

– For meg handler dette om at jeg har en grunnleggende interesse for mote, og jeg bryr meg om at det ser bra ut rent estetisk. Dersom dette blir slik som jeg og designerne har tenkt, kommer det til å bli så bra, smiler artisten.

NRK.no fikk være med da Linnea var på sin første kostymeprøve. Se bildeserie her:

(Artikkelen fortsetter under bildeserien)

Etter hvert som prøving av kjoler og sko fortsetter, blir det stadig klarere at NRKs egen systue må engasjeres for at det skal bli akkurat slik designteamet og Linnea hadde sett for seg.

– Den kjolen som hadde riktig fasong, hadde ikke riktig farge, og omvent. Men heldigvis har vi tegningene, slik at det i alle fall blir litt enklere for systua, sier kostymedesigner Lovery.

Fram mot semifinalene 7., 8. og 9. mars jobbes det på spreng for at hver enkelt artist skal stå på scenen med et antrekk som representerer dem, og låta.

– Det visuelle skal løfte teksten, løfte låta, slik at man får en større opplevelse av det enn om man hadde hørt den alene, sier Linnea Dale.