Det var en lettet Alexander Rybak som snakket med NRK rett etter prøvene hadde funnet sted.
– Dette er førti kilo av skuldrene. Den følelsen jeg fikk når jeg så det selv etterpå, er det jeg lever for, sier han og legger til at det ikke er så viktig om Norge når finalen eller ikke.
– Det som har mye å si for meg, er at det vi har jobbet så mye for får vi respons på.
Og respons har det norske bidraget fått. Etter at prøvene var ferdige tirsdag formiddag, klatret Norge opp til andreplass på bettingen.
Journalistene i pressesenteret var positive etter gjennomkjøringen.
– Noen journalister her går rundt og har allerede peket ham ut som vinner. Dette har åpenbart en stor sjanse til å gjøre det veldig bra, skriver William Lee Adams i Wiwibloggs.
– Det ser enda freshere og ryddigere ut enn det gjorde i MGP. En veldig god gjennomkjøring for Norge, skriver Mandy Pettersen i et innlegg på fansiden ESC Norge.
LISBOA: Alexander Rybak med danserne på Eurovision-scenen.
Foto: Jon Marius Hyttebakk / NRKNytt sceneshow
Sceneshowet har blitt endret siden Rybak vant den norske finalen i mars. I tillegg til å få inn dansende korister, er også antrekkene ferske fra kostymeavdelingen på NRK.
– Årets design er aktuelt, sporty og fresh. I låten formidler Alexander et budskap til unge talenter. Det ville derfor vært feil om han var stivt kledd, sier kostymedesigner og stylist Justin Sampo.
Han står bak antrekkene som Alexander Rybak og danserne hans skal ha på seg i den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix i Lisboa lørdag 12. mai.
- Les også:
– Tok en annen vri
Da Rybak knuste alle Eurovision-rekorder med «Fairytale» i 2009, stilte han i hvit skjorte og svart vest. Selv om årets antrekk også blir enkelt, er det hakket sprekere enn hva det var i Moskva for ni år siden.
– Da vi startet denne prosessen, måtte vi bestemme om han skulle fortsette med den svarte vesten som en slags signatur. Vi valgte å ta en annen vri, sier Sampo.
– Alexander er ikke en artist som vil være «bling», men når vi er i finalen i Lisboa, må vi ta antrekket ett steg lengre.
- Les også:
Justin Sampo har ansvaret for Rybak og dansernes antrekk både på og utenfor scenen.
Foto: Ola Hana / NRKLang prosess
Sampo sier at det tar lang tid å komme frem til det endelige antrekket. I tillegg til at artisten skal føle seg vel, skal også produksjonen, lys og lyd komme med innspill.
– Alle har hver sin mening og smak, og det er bra. Det er en lang prosess, spesielt siden det er direkte-TV. Da er det ingen vei tilbake, sier han.
Prosessen starter med å samle bilder til en kollasj.
– Kollasjen blir deretter til skisser, som igjen blir til stoffprøver. Det er viktig å gjøre et ordentlig forarbeid før man setter i gang, for å unngå feil og unødvendige kostnader, sier Sampo.
Har med ekstra jakker
Under opptredenen på den norske finalen i Oslo Spektrum i mars, tok Rybak av seg jakken og kastet den mot publikum. Det har han også planer om i Lisboa.
– Vi har sikret oss fem eksemplarer av jakken. Da har vi nok jakker til de ulike prøvene og selve finalen, sier Sampo.
Rybak måtte opptre uten jakke da det ble klart at han hadde slått Rebecca Thorsen, og skulle synge vinnerlåten på nytt. Jakken kastet han til publikum under den første opptredenen (se video).
– Det visuelle teller
Eurovision er ikke bare kjent for musikken. Sceneantrekkene er også en stor del av sirkuset.
– Mens noen hører kun på musikken, er andre minst like opptatt av hva artistene har på seg. Mange forbinder Melodi Grand Prix med kjoler, paljetter og glitter, og det viser hvor viktig også klesdelen er. Det visuelle teller nesten like mye som musikken, sier Sampo.
- Les også: